Balans Magazine — Jrg. 22 (november 2009) Nr. 9

3 Schrijft een ouder
VOORWOORD
Ids Terpstra & Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staan er op de cover
– Deze keer in BalansKIDS
– Aanvraag voor een nieuwe collectieve zorgverzekering positief ontvangen
– Ouders Delen Ervaringen
– Kom ook naar de uitreiking Balans Award 2009!
– Gratis schoolagenda
– Effect oudercursussen bij ADHD
– Oproep: Thuistips
– Thuistip: Met een lamp uit bed
– Update Surfplank en aangepaste bundels Kurzweil en Sprint
– Cijferspel voor kleuters
– Schoolboeken voor Kurzweil en Sprint
– Oproep: ADHD- of dyslexiepas?

8 Reacties van lezers
– Onderwijsinspanning
– Nul op het rekest
– Houdbaarheidsdatum
– Dank
– Leerlingenvervoer
– Diagnose
– Advies Gezondheidsraad

10 Ervaringsdeskundigen over medicatie bij ADHD: Het werkt, maar niet voor iedereen
ADHD
Arga Paternotte
Het bewijs stapelt zich op: ADHD komt voort uit een afwijkend functioneren van bepaalde gebieden in de hersenen. Intussen worden ouders in de media uitgemaakt voor luie of slechte opvoeders en worden ze in een artikel op de internetsite NO KIDDING zelfs geassocieerd met kindermishandelaars. Balans Magazine kreeg een ongekend aantal reacties naar aanleiding van de oproep over ervaringen met medicatie. Het merendeel van ouders is blij dat ze de stap heeft genomen.

15 Dit wil ik niet hebben, sinterklaas

COLUMN
Ginette Wieken

16 Beschermde woonvorm voor studenten met autisme / ‘Ik wil juist focussen op hun talent’
STUDEREN
Maria van Amerongen
Zelfstandig kunnen leven: dat is het uiteindelijke doel van de jongeren met autisme in het Nijmeegse studentenhuis van Stumass (Studeren met ASS). Initiatiefnemer Johan Veenman (48):”De student laat vaak eerst gewenst gedrag zien”.

21 Wouter Bos en Passend Onderwijs
COLUMN
Katinka Slump

22 Cognitieve behandelmethode waarbij je leert nadenken over taal
DYSLEXIE
Monique de Mol
Sonja Karman is logopedist, orthopedagoog en gz-psycholoog en bovendien voorzitter van Stichting Taalhulp, een landelijk instituut met zo’n twintig vestigingen. “Wij leren kinderen een taalsysteem waarmee ze elk woord gaan zien als een logische puzzel van klanken en regels die ze moeten oplossen.”

27 Rekenangst
REKENCOLUMN
Marisca Milikowski

28 Niets moet op Balans activiteitenmiddag voor kids
ERVARING
Joli Luijckx
“Stel dat het weer misgaat. Ik blijf maar liever rustig thuis.” Uit eigen ervaring weet Renata Vos, vrijwilliger voor Balans regio Groot Den Haag dat je met kinderen met gedragsproblematiek minder snel iets onderneemt. Daarom heeft ze speciaal voor deze kids en hun broertjes en zusjes de eerste Balans activiteitenmiddag voor kinderen georganiseerd. Samen met collega-vrijwilligers bedacht ze geschikte activiteiten voor deze doelgroepen toverde ze campingterrein de Delflandhoeve in Delft om tot een uitdagend speelparadijs.

32 Waarom staan sommige stoornissen wel in de DSM en andere niet?
WAT IK NOG WILDE VRAGEN OVER
Prof. dr. Rutger Jan van der Gaag
Waarom staan sommige stoornissen wel in de DSM en andere niet? En is het waar dat NLD en MCDD er in de volgende versie wel in komen? En krijgen we dan met zo’n diagnose wel een indicatie voor het speciaal onderwijs of een persoongebonden budget? Deze vragen worden regelmatig gesteld aan medewerkers van de Advies en informatielijn van Balans.

36 ‘Het is af en toe allemaal zo frustrerend’
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
Dat niets vanzelf gaat, dat ze overal voor moet vechten, dat vindt Corinne Vinks-Schrader (48) uit Capelle aan den IJssel het moeilijkste als het gaat om haar dochter Amanda (14) met PDD-NOS en MCDD. “Het is af en toe allemaal zo frustrerend.

41 Met de rug tegen de muur
ZEEPKIST
Deze rubriek is een speakerscorner, waarin we lezers een platform aanbieden om hun zegje te doen.

42 Een autismespectrum stoornis en ook nog blind
AUTISME
Autistisch n slechtziend of blind. Voor BartimŽus, een landelijke organisatie voor mensen die slechtziend of blind zijn, is dit een dubbele uitdaging. Want een kind met ASS dat slecht ziet of blind is, heeft soms weinig aan de standaard pictogrammen zoals we die kennen.

44 Boeken over o.a. angst, ODD, dyslexie en ASS
RECENCIES
– ‘Kwart over twee, maar ik wil niet’
– Opvoeden is een groeiproces
– ’n Machtig joch
– Kinderen met Dyslexie
– Opstandig, dwars, driftig
– Monsters onder het bed
– Een tikje anders

46 Uit de praktijk van Kamille Rijksen / ‘Ik kijk naar wat een kind raakt’
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Kinderen met een beetje sturing zelf laten ontdekken wat een oplossing voor hun probleem zou kunnen zijn. Dat is wat beeldend en psychosociaal therapeut Kamille Rijksen uit Harlingen haar cli‘ntjes met beperkingen als ADHD en PDD-NOS leert. “Ieder kind is kapitein op zijn eigen schip, ik mag tijdelijk stuurman zijn.”

49 Balans regionaal

Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

55 Balans service

56 Colofon