Balans Magazine — Jrg. 22 (april 2009) Nr. 4

3 Voordeel en nadeel
VOORWOORD
Ids Terpstra & Arga Paternotte

4 Balans Selectief
Actuele berichten en praktische tips
– Wie staat er dit keer op de cover
– Deze maand in BalansKIDS
– ALV en lezing onderwijsrecht
– Doorbraak erkenning dyscalculie
– Website over rechten in de zorg
– Benefietconcert 70’s to 90’s voor opvanghuis
– Fietsen voor een goed doel
– Polshorloge meet biologische klok
– Medewerking symposiumfilm
– Werken bij de landmacht
– (Voortgezet) Speciaal Onderwijs: Hoe beoordeelt u de kwaliteit?
– Gevolgen bezuinigingen AWBZ
– Kwaliteit leerlingenvervoer

7 Reacties van lezers
– Eenzijdige begaafdheid
– Moeilijke jaren
– Positieve ervaring 1
– Positieve ervaring 2
– De redactie geeft antwoord: Heftige reacties op recensie boek NLD

10 Slechte slapers
SLAPEN
Mariska de Haas
Waarom vallen deze kinderen zo laat in slaap en wat kun je doen om hun bedtijd te vervroegen.

15 Disharmonisch profiel

COLUMN
Ginette Wieken

16 Dyslexiebehandeling in soorten en maten
DYSLEXIE
Arga Paternotte
Stromingen in de behandeling van dyslexie.

21 Fout in het systeem
ZEEPKIST
Deze rubriek is een speakerscorner, waarin we lezers een platform aanbieden om hun zegje te doen.

22 Dorine Slaats doet onderzoek / Behoefte aan nieuwe behandelmethoden ADHD
BEHANDELMETHODEN
Peter Giesen
Dr. Dorine Slaats over Cogmed werkgeheugentraining en neurofeedback.

27 Tijdsbegrip
COLUMN
Lucia Nassy


28 ‘Ik vind het erg dat ze zo met zichzelf worstelen’
BIJ ONS THUIS
Maria van Amerongen
Ondanks dat haar kinderen beperkingen hebben ziet Anja Seelen heel duidelijk hun kwaliteiten.

32 PMTO: Behandelprogramma voor ouders van kinderen met gedragsproblemen / ‘Eerst je kind aanmoedigen, dan pas grenzen stellen’
BEHANDELING
Maria van Amerongen
Ouders leren effectieve opvoedingsstrategie‘n aan om het gedrag van hun kinderen positief te be•nvloeden.

37 Creatieve leraar ontwikkelt ICT-hulpmiddel op maat / Talen leren met de computer
ONDERWIJS
Joli Luijkx
Op de Maarten van Rossem scholengemeenschap is het klassikale onderwijssysteem gedeeltelijk vervangen door een open leercentrum, waar leerlingen zo zelfstandig mogelijk werken. Wim van der Schouw werkt er als onderwijscošrdinator. Speciaal voor taalzwakke leerlingen ontwikkelde hij samen met Wilmer de Jong een ICT-hulpmiddel op maat, Language learner.

38 Rotterdamse basisschool wint prijs voor technisch leesonderwijs
ONDERWIJS
Monique de Mol
Geen kringgesprek, maar taalspelletjes. Basisschool wint prijs voor succesvolle aanpak leesonderwijs.

40 Moeder nomineert Amersfoortse school / Balans Award voor Corderius College
BALANS AWARD
Irene Hemels
“Een school die op voorhand met je meedenkt.” Moeder nomineert Amersfoortse school voor Balans Award.

43 Autisme in Suriname (4)
COLUMN
Marloes van der Zanden


44 Uit de praktijk van JosŽ Nap / In balans door Hawa•aanse dans
UIT DE PRAKTIJK VAN
Maria van Amerongen
Via een Hawa•aanse ‘vliegende dans’ leert schoolmaatschappelijk werkster JosŽ Nap (52) uit Rotterdam kinderen rustig te worden en bij zichzelf te blijven. “Ze raken hier weer in balans.”

47 Balans regionaal

Overzicht van activiteiten in de regionale afdelingen van Balans

55 Balans service

56 Colofon