In groep 1-2 van leerkracht Michelle op De Archipel in Amsterdam is het thema voor de komende periode ‘de ijssalon’. Michelle wil in dit thema de reken-wiskundeactiviteiten meer verbinden aan het thema. Hoe pakt ze dat aan?
“Het begint allemaal bij het filmpje van Marianne Zwagerman dat viraal ging in april van dit jaar. Haar boodschap is duidelijk: ‘Zeg dit nooit meer… laagopgeleid’. In een zaal vol theoretisch opgeleide mensen stak zij van wal. Zij raakte mij.” Een column van Inge Haarsma over vooroordelen.
Onderwijsontwikkelaar en nascholer Hermien de Waard beschrijft hoe pedagogische medewerker Chila de kinderen van BSO Het Spectrum na schooltijd een pastechi (een Arubaanse pastei) laat maken.
Loes Viset is jarenlang directeur van Basisschool Het Plein in Rotterdam. In dit artikel vertelt zij over inclusiviteit als visie en persoonlijke motivatiebron en de manier waarop zij dat als directeur binnen deze school vormgeeft. Een verhaal van een bevlogen directeur op een stadsschool waar idealen en de dagelijkse onderwijspraktijk weerbarstig blijken te zijn.
Schoolbezoeken om een ‘kijkje in de keuken’ bij elkaar te nemen. Leerkrachten van basisschool De Fontein op Texel maken een uitstap naar De Julianaschool in Schagen om te kunnen leren over ontwikkelingsgericht Onderwijs. Leerkracht Lotte beschrijft hoe dit is gegaan en wat het oplevert.
In dit artikel gaan we terug naar de basisvraag: waartoe dient ons onderwijs? Vervolgens wordt duidelijk hoe je samen met de kinderen in je groep aan de slag kunt gaan met het stellen van doelen en daarop reflecteren.
Op basisschool De Diamant in het Kristal in Apeldoorn wordt gewerkt aan evalueren en in beeld brengen van resultaten van spel en onderzoek. Het is de bedoeling dat het portfolio van de kinderen in de toekomst aangevuld gaat worden met evaluaties van spel en onderzoek.
“Voor de (meeste) ouders bij ons op school is onze visie op leren met de nadruk op de brede ontwikkeling niet goed bekend”, zegt Simone Vereijken van Basisschool ’t Schrijverke. Daarom zetten ze op de school driehoeksgesprekken in om hen te laten zien waar hun school sterk in is.
In de media duikt een term als ‘identiteit’ tegenwoordig regelmatig op, vaak in relatie tot nationalisme of tot specifieke groepen in de samenleving. De identiteit van groepen of van naties heeft blijkbaar te maken met wat ons zowel verbindt als onderscheidt. Maar bestaan die overeenkomsten wel of een ideaalbeeld? Een column van Wim Wardekker.
Samen lesgeven en leren van elkaar door als evenwaardige partners aan de slag te gaan. Marte van Vliet en Suzan den Boer beschrijven hoe er op De Kleine Reus in Amsterdam gebruik gemaakt wordt van co-teaching om het thematiseren in de klas te verrijken.
Steeds vaker belanden kinderen op de zogenaamde ‘poeppoli’ van het ziekenhuis, omdat ze hun ontlasting ophouden (Algemeen Dagblad, 6 oktober 2017). Als oorzaak worden daar vieze toiletten op school voor genoemd. Deze zouden oud zijn en stinken. Maar of de kinderen op De Werkschuit in Haarlem een poeppoli nodig hebben …?
In groep 3 van basisschool De Werkschuit in Haarlem werken Marja Zomers en Nanette Wagenaar aan een transitie van methodisch naar ontwikkelingsgericht leren lezen en schrijven. Samen ontwerpen ze activiteiten waarin ze vaardigheden van de kinderen stimuleren maar ook hun eigen begeleidersvaardigheden verder ontwikkelen en uitbreiden. Na de kerstvakantie maken ze met de kinderen een eigen verhalenboek.
Leerkracht Linda Pluk- van Deurzen ervaart in het thema Dierentuin hoe krachtig het werkt als kinderen ruimte krijgen om initiatieven te nemen. In dit artikel vertelt Linda hoe zij en haar collega’s het thema opgestart hebben en hoe vervolgens J-me (spreek uit: Jaimy) opbloeit en de expert wordt in het maken van folders.
Kinderen zich écht in laten leven in de rol van een kunstenaar. Voor haar pensioen wil leerkracht Toos Boonen van De Kleine Reus in Amsterdam haar leerlingen laten ervaren hoe dit is. Een beeldverhaal door Hanneke Verkleij met teksten van Marte van Vliet.