Zone — Jrg. 17 (oktober 2018) nr. 3

04 Eén thema, twee praktijken : De inzet van startactiviteiten
In dit artikel wordt zichtbaar dat hetzelfde thema kan leiden tot verschillende sociaal-culturele praktijken. Het thema ‘Op reis’ heeft in de groepen 4 van Basisschool Oostelijke Eilanden twee accenten. In de ene groep gaat het vooral over het vliegveld, terwijl de andere groep voornamelijk bezig is met het treinstation en het hotel. Leerkracht Jedidja Meima-den Breejen beschrijft welke kant het thema op gaat, welke startactiviteiten er gedaan zijn en de ondervindingen die zij met haar collega heeft gedaan in dit thema.

07 In Memoriam Frea Janssen-Vos

08 Grenzeloze interesse : Interview met Sanne Akkerman
Interview met met Sanne Akkerman naar aanleiding van haar oratie. Sanne Akkerman doet onderzoek naar het belang van interesse die leerlingen al hebben en de mogelijkheid om interesse op te wekken in het Voortgezet en Hoger Onderwijs

11 Op zoek naar de interesse van Tijs : vanuit interesse naar betrokkenheid
In groep 1-2 van leerkracht Daniëlle spelen mooie rijke thema’s. En toch.. komt Tijs niet tot spel. Hij lijkt niet gegrepen door het activiteitenaanbod in de groep. Hij drentelt rond in het lokaal en zoekt ook geen aansluiting bij andere kinderen tijdens het spelen

12 Interessant onderwijs in de bovenbouw : praktijkverhalen over interesse
Na het interview met Sanne Akkerman volgt een praktijkartikel. Hoe kun je in de bovenbouw de interesses van leerlingen ruimte geven? Er worden in dit artikel twee voorbeelden gegeven waarin leerkrachten vanuit een thema dat zij aandragen, op zoek gaan naar de verbinding met de interesse van leerlingen.

 14 Leefwereld en belevingswereld : de reeks
Binnen Ontwikkelingsgericht Onderwijs is het een goed principe om leer- en ontwikkelingsprocessen te laten plaatsvinden binnen voor kinderen betekenisvolle sociaal-culturele praktijken. Met name bekende praktijken uit de eigen leefwereld van kinderen zijn goede settings om in het onderwijs te gebruiken voor betekenisvol leren.

15 Nascholer een betrokken medespeler  : de resultaten van nascholing
Over de resultaten van nascholing op de werkvloer van het basisonderwijs is weinig bekend. Veel leerkrachten kiezen voor individuele trajecten, worden taalcoördinator of jonge kind specialist om zo hun vakbekwaamheid te verdiepen. Onduidelijk blijft dikwijls welke impact dit heeft op de onderwijsverbetering op schoolniveau. Er gebeurt veel, maar verbetert er ook iets en worden leerlingen er wel wijzer van?

18 Knetteren : een nieuw hoofdstuk op De Archipel
In dit artikel beschrijft basisschool De Archipel hoe zij met een nieuwe club aan het roer (een nieuwe directeur, adjunct-directeur en IB-er) aan de slag zijn gegaan.

20 Leerlingen praten mee : Column over de leerlingenraad
Door het invoeren van een leerlingenraad hebben de leerlingen een eigen stem binnen de schoolorganisatie van De Bolster en maken ze op een voor hen toegankelijke manier kennis met onze democratische beginselen.

21 Van toezicht naar inzicht  : met de nieuwe OGO-kwaliteitskaarten
Basisscholen werken voortdurend aan de schoolontwikkeling en de kwaliteitsverbetering. In dit voortdurende proces van samenwerken en onderzoeken spelen de OGO-kwaliteitskaarten een belangrijke rol. Samen bouwen aan goed onderwijs!

24 Een reusachtige middag uit : tachtig kinderen in een bioscoopzaal
Van binnen naar buiten: als een leerkracht werkzaam is op een basisschool, maar ook werkzaam is als floormanager in de bioscoop The Movies.
Dan gaan we er natuurlijk samen op uit!

 25 Bij de dierenarts kun je alles leren! : Samen werken in een groep

30 Kort

32 Agenda