Wereld van het jonge kind — Jrg. 48 (maart 2021) nr. 7

Special: spel blijft in beweging

06 De kracht van het fantasiespel
Jenthe Baeyens
Het fantasiespel met de eigen verhalen van kinderen is te vinden in elke kleuterklas. De avonturen die gespeeld worden, zijn eindeloos en de kracht van fantasie is hier voelbaar. Alles is mogelijk in de verhalen die kinderen uitspelen. Maar nemen wij voldoende de tijd om echt naar deze verhalen te luisteren? En hoe kunnen we de kunst van het lesgeven in harmonie laten zijn met de kunst van het spelen?

12 Zoek de verbinding met spel
Denise Bontje
Kinderen hebben beweging nodig. Irma Smegen (opgeleid tot docent theater, leerkracht basisonderwijs en mindfulnesstrainer met inmiddels ruim 28 jaar ervaring) doet een pleidooi om meer tegemoet te komen aan de behoefte van kinderen om te bewegen. Smegen selecteerde op verzoek van HJK een aantal foto’s uit haar praktijk waarbij kinderen op verschillende manieren in beweging worden gebracht.

18 Thematisch leren in de speelzaal
Renske Pals en Theo de Groot
Wanneer je een kleuterklas binnenkomt, is vaak direct zichtbaar welk thema de komende periode centraal staat. Er zijn verschillende hoeken ingericht, zoals een hoek waar de kinderen een tent kunnen bouwen, een bakkershoek, er liggen boeken over het thema en tekeningen hangen aan de muur, alles om de kinderen heen ademt het thema. Het gaat bijvoorbeeld over ‘Wij gaan op vakantie’, ‘Ik lig in het ziekenhuis’ of ‘Later word ik brandweerman’.

26 Wat draagt dans bij in de ontwikkeling?
Lenneke Gentle
Je hebt het vast vaker gezien: zet muziek aan en kinderen bewegen meteen mee! Allemaal op hun eigen manier. Het ene kind beweegt met het hele lijf, het andere kind danst alleen met het hoofd mee of rolt over de grond als een heuse breakdancer. Er zijn ook kinderen die dit moment aangrijpen om eens lekker een rondje te gaan rennen. Muziek is beweging en iedereen beweegt van nature anders. Hoe kun je muziek bij bewegen inzetten?

32 Bewegend leren in groep 3
Laura Mos
‘Jongens en meisjes, pak je gymschoenen, we gaan rekenen.’ Van deze opdracht staan de kinderen van onze groepen 3 niet raar te kijken. Bewegend leren doen we namelijk de hele week door!

Rubrieken

10 Social
11 Column
17 Aan de slag!
22 Kinderboeken
25 Lezersactie
31 Vakliteratuur
36 Agenda
37 Column
38 Goudeerlijk