Wereld van het jonge kind — Jrg. 47 (februari 2020) nr. 6

06 Theory of Mind bij kleuters
Femke van der Wilt
Een goed ontwikkelde Theory of Mind, het vermogen om het perspectief van een ander in te nemen, is belangrijk voor het toekomstig functioneren van kinderen. Hoe krijg je er zicht op

12 Verbonden schrift of blokschrift?
Anneloes Overvelde
Al doende leert men’ en ‘Schrift grift’: twee gezegden die zeker opgaan voor jonge kinderen die leren schrijven. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat jonge kinderen al schrijvend hun brein ontwikkelen en betere schoolresultaten behalen: wat je met de hand schrijft, onthoud en begrijp je beter. Maar welke schrijfmethode is daarbij het meest geschikt: verbonden schrift of blokschrift?

18 ADHD en druk gedrag
Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam
De aanname dat drukke kinderen medicijnen moeten krijgen, overheerst nog steeds. Wat kun je als kind en als leerkracht verwachten van deze behandeling en welke alternatieven zijn er

26 Conflicten als leersituaties
Elly Singer
Jonge kinderen spelen graag samen, maar dat verloopt niet altijd rimpelloos. Hoe kun je als leerkracht kleuters begeleiden richting toenemende zelfcontrole en emotieregulering

32 Exploreon-leren versoepelt overgang groep 2 naar 3
Nicky de Vries
In het Exploreon werken leerlingen uit groep 3 in rijk ingerichte hoeken aan doelen, waarbij spelen en onderzoeken hand in hand gaan. Deze manier van werken kan de overgang tussen groep 2 en 3 versoepelen.

Verder…

11 Aan de slag!
16 Social
17 
Column
22 Kinderboeken
25 Lezersactie
31 Vakliteratuur
37 
Agenda
38 Goudeerlijk