Wereld van het jonge kind — Jrg. 46 (september 2018) nr. 1

04 Signalen als basis voor handelen
Lisanne Quinten
Tijdens het spelen of werken valt de jongen Noah regelmatig op. Of het nu binnen of buiten is, bij een vrije of meer begeleide activiteit, zijn (spel)gedrag vraagt de aandacht van de leerkracht. Noah vraagt wat anders, maar wat? En wat betekent dit voor het handelen van de leerkracht?

10 Kinderboekenweek: vriendschap
Femke van der Wilt en Chiel van der Veen
Woensdag 3 oktober 2018 gaat de 64e editie van de Kinderboekenweek van start. Dit jaar is het thema ‘Vriendschap’. Dit thema biedt tal van mogelijkheden voor betekenisvolle gesprekken in de klas. Lees over het belang van vriendschappen en ontdek hoe je daar in jouw klas aandacht aan kunt geven.

16 De leerkracht in het Kleuterlab
Constance van Kesteren, Miriam Klamer en Monique Pijls
In een Kleuterlab worden niet zozeer wetenschap- & technologieactiviteiten georganiseerd. De leerkracht heeft een geringe rol en geeft geen instructie. Materialen zijn zo gekozen dat het kind er zelf mee aan de slag kan gaan. Het is aan de leerkracht om hierbij de juiste vragen te stellen, zodat een activiteit niet ‘dood loopt’. Zo kunnen de kleuters zelfstandig ontdekken.

22 Op de schouders van … John Dewey
Joop Berding
In de artikelenreeks ‘Op de schouders van …’ staan diverse pedagogen centraal die belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van het onderwijs aan het jonge kind. In deel één en twee stonden Johann Heinrich Pestalozzi en Friedrich Fröbel centraal. En in deel drie wordt het werk van John Dewey uitgelicht.

28  Kijken met een betere bril
Melissa de Vreede
Beeldonderwijs in het museum. Het Gemeentemuseum in Den Haag ontwierp een lesproject voor kleuters : Jong Geleerd.

Rubrieken

Aan de slag!

14 PrentenboekIndruk

20 Prentenboek van de maand

21 Donderstenen

27 BoekIndruk

32 Journaal

34 Verwacht in HJK