Wereld van het jonge kind — Jrg. 46 (oktober 2018) nr. 2

04 Close Reading in de onderbouw
Marieke van Logchem en Marita Eskes
In de onderbouw wordt het begrijpend luisteren meestal met (prenten)boeken vormgegeven. Vaak wordt een bewuste aanpak ingezet, zoals interactief voorlezen. Close Reading kan ook bijdragen aan dieper tekstbegrip bij jonge kinderen. Hoe doe je dat middels prentenboeken?

10 Positief Educatief Programma
Jochem Goldberg, Marjolein Prenger en Ernst Bohlmeijer
Elk kind heeft talenten en competenties. Leren kijken naar de unieke kwaliteiten van ieder kind, aandacht hebben voor het proces van leren en vervolgens het passend maken van het onderwijsprogramma is van groot belang voor zijn welbevinden en schoolprestaties. Het Mozaïek uit Almelo doet dat met de heleschool-benadering Positief Educatief Programma.

16 Onderzoekend en ontwerpend spelen
Edith Louman en Nanda Zonjee
In 2020 moeten alle basisscholen wetenschap en technologie in hun onderwijsprogramma hebben opgenomen, zodat kinderen al vroeg in aanraking komen met onderzoeken, ontwerpen en maken. Hoe kun je onderzoekend en ontwerpend spelen vormgeven in je klas?

22 Inclusief werken: past dat wel?
Emilie Groot-Ketelaars
De ontschotting tussen onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp is momenteel een niet te stoppen ontwikkeling, die zowel in Nederland als België voor de nodige uitdagingen en dilemma’s zorgt. Waar staan we nu als het gaat om inclusief werken en het jonge kind?

28 Een koffer vol schatten
Melissa de Vreede
Erfstukken van jezelf en van het land

Rubrieken

08 PrentenboekIndruk

15 Aan de slag!

20 Prentenboek van de maand

21 Donderstenen

27 BoekIndruk

32 Journaal

34 Verwacht in HJK