Wereld van het jonge kind — Jrg. 45 (november 2017) nr. 3

04 Hoe lees je een prentenboek voor?
Femke van der Wilt et al.
het voorlezen van prentenboeken aan kleuters is een dagelijks terugkerende activiteit in het kleuteronderwijs. Hoe lees je deze boeken nu het best voor? Ontdek hoe je één prentenboek op drie verschillende manieren kunt voorlezen en wat het effect daarvan is op de taalvaardigheid van kleuters.

10 Zandbak in zomer én winter
Lisanne Quinten
Als de zon schijnt en de temperatuur aangenaam is, dan leidt dat in Nederland vaak tot drukte op het strand. Kinderen spelen graag in het zand: ze bouwen zandkastelen en begraven elkaar. Vaak blijft een zandbak op school en in de opvang in de winter gesloten, maar juist in de winter kan deze heel goed open.

16 Tovertafel en wondertrommel
Melissa de Vreede
‘Een oog met een ster!’ roept een enthousiast meisje terwijl ze op het grote witte doek wijst. De film die ze met haar klas gaat bekijken, is nog niet eens gestart, maar ze is nu al enthousiast. Hoe leerzaam is het educatieve programma ‘Toveren met film’ van EYE Filmmuseum voor jonge kinderen?

22 Het kind speelt niet écht of écht niet!
Wilna van den Heuvel
Het is van belang dat een kind speelt en zichzelf daardoor onbewust ontwikkelt. Hoe kun je als leerkracht een kind begeleiden dat niet tot spel komt of dat spel laat zien dat ‘anders’ is, dat je niet begrijpt of dat over grenzen gaat? Over spelbegeleiding bij jonge kinderen in de niet-speelwereld.

28 Klanken en letters alzijdig verkennen
Astrid Geudens et al.

Rubrieken:

09 Aan de slag!
15 Donderstenen
20 PrentenboekIndruk
26 Prentenboek van de maand
27 BoekIndruk
32 Journaal
34 Verwacht in HJK