Wereld van het jonge kind — Jrg. 45 (maart 2018) nr. 7

04 Aansluiten bij doen-alsof spel
Eefje van der Zalm, Annerieke Boland en Resi Damhuis
Doen-alsof spel is een rijke context voor de brede ontwikkeling van jonge kinderen. Ze doen spelenderwijs ervaringen op verschillende gebieden op: sociaal-emotioneel, talig en cultureel. Hoe sluit je als leerkracht bij dat spel aan, hoe verhoog je de spelkwaliteit en hoe stimuleer je talige ervaringen?

10 Emotionele steun bieden
Robert Hamerslag en Sanne Huijbregts
Nog steeds worden veel jonge kinderen in groep 1 tot en met 3 te vroeg geconfronteerd met een verschoolsing van hun leeromgeving. Wat kun je er als kleuterleerkracht aan doen om kinderen met aanpassingsproblematiek op tijd op te merken en de juiste aandacht te geven?

16 Op de schouders van … Fröbel
Wim Westerman
‘If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants’ (Isaac Newton, 1676). Dit geldt ook voor professionals die met het jonge kind werken. Op welke onderwijstheorieën berust jouw werk? In het tweede deel van deze artikelenreeks staat Friedrich Fröbel centraal.

22 Bewustwording van emoties
Fiona Whelan en Diny van der Aalsvoort
Hoe ontdek je als kind je eigen emoties in het contact met anderen? En hoe word je je daarvan bewust? Op welk moment in je ontwikkeling ga je beseffen dat je gevoelens ervaart? Ontdek een serie activiteiten die leerlingen van groep 3, 4 en 5 helpen bij de bewustwording van hun emoties

28  Lerend spelen doe je samen
Roland Felt en Jasper Schonewille

Rubrieken

09 Aan de slag!
15 Prentenboek van de maand
20 PrentenboekIndruk
26 Donderstenen
27 BoekIndruk
32 Journaal
34 Verwacht in HJK