Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 44 (september 2016) nr. 1

04 Ontwikkelingsvoorsprong
Mariken Althuizen, Esther de Boer en Nathalie van Kordelaar
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong pikken prikkels razendsnel op en verwerken deze prikkels ook razendsnel. Zij kiezen daar niet voor, dat gaat vanzelf. Met welke intensiteit ervaren kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong de wereld, en hoe kun je hen begeleiden?

09 Aan de slag!

10 Rijke omgeving met poppenspel
Irma Smegen en Ineke Oenema-Mostert
Met handpoppen tover je zonder moeite een verwonderde blik in de ogen van iedere kleuter. Poppen spreken tot de verbeelding en jonge kinderen gaan volledig op in het verhaal. Wat is de intermediaire functie van poppen, en welke rol kunnen handpoppen spelen in de begeleiding?

14 Prentenboek van de maand

15 Boekindruk

16 Voorlezen tegen taalachterstand
Nicole de Haan
Kinderen die van jongs af aan worden voorgelezen, hebben een voorsprong. Voorlezen heeft namelijk een positief effect op de taalontwikkeling, zo blijkt uit onderzoek. Hoe werkt dat in de praktijk? Je kunt ouders een ‘duwtje’ in de goede richting geven met de VoorleesExpress.

21 Donderstenen

22 Samen op ontdekkingsreis
Yves Houben
‘Waarom kan ik tenminste niet mee naar binnen nemen?’ ‘Kan ik mijn handen wassen met tandpasta?’ Kleuters zijn meesterlijke vraagstellers. Net als succesvolle wetenschappers staan zij continu vragen over hun waarnemingen. Ga samen op onderzoek uit in de klas!

26 Prentenboekindruk

28 Zeven manieren om over kunst te praten
Vera Meewis

32 Journaal

34 Verwacht in HJK