Wereld van het jonge kind — Jrg. 44 (maart 2017) nr. 7

04 Door welke bril kijk jij naar jongens?
Marieke Martens
In de klas krijgen jongens vaak dezelfde dingen te horen. ‘Niet rennen’, ‘Blijf nu rustig zitten’ of ‘Pas op, straks doe je echt iemand pijn’. Zowel voor het kind als de leerkracht is dit niet leuk. Wordt dit jongensgedrag nu minder getolereerd dan vroeger? Kan het ook anders?

10 De rol van actieonderzoek
Lotte Henrichs
Wat is de kwaliteit van educatie aan het jonge kind in Utrecht, en hoe borgen we die kwaliteit voor de toekomst? Lotte Henrichs en Paul Leseman ontwierpen naar aanleiding van die vraag een praktijkonderzoek. Laat wetenschap en het werkveld elkaar ontmoeten in actieonderzoek.

16 Ontwerp en realiseer een schooltuin
Naomi De Cock, Liesbeth Ghyselinck en Kirsten Devlieger
Voor kinderen is buitenspelen een intense ervaring. Het draagt bij aan hun ontwikkeling en reikt kansen aan om zich te verbinden met de wereld om hen heen. De uitdaging is dus om buitenactiviteiten een belangrijke plaats te geven. Hoe kun je de rijke omgeving benutten?

22 Executieve functies in ontwikkeling
Diana Smidts
Naarmate kinderen ouder worden, zijn ze steeds beter in staat om hun gedrag aan te sturen. De executieve functies zijn in ontwikkeling, maar wat zijn executieve functies nu precies? Hoe kun je als leerkracht de ontwikkeling van deze hersenprocessen optimaal stimuleren?

28 Onderwijs passend maken met ouders
Peter de Vries en Peter de Vries

Rubrieken
14 Donderstenen
15 Aan de slag!
20 Prentenboekindruk
26 Prentenboek van de maand
27 Boekindruk
32 Journaal
34 Verwacht in HJK