Wereld van het jonge kind — Jrg. 44 (april 2017) nr. 8

04 Hoe leer je kinderen knippen?
Ingrid van Bommel en Anneloes Overvelde
Taak, omgeving en oefening spelen een essentiële rol binnen bewegingsgedrag. En oefening zorgt ervoor dat de uitvoering van de taak steeds beter en efficiënter wordt uitgevoerd. Hoe bouw je als kleuterleerkracht de te leren activiteit knippen op een verantwoorde manier op?

Special: De leerkracht als onderzoeker

14 Ontwikkeling door onderzoek
De term ‘Ontwikkeling door onderzoek’ is een twintigtal jaar geleden geïntroduceerd op de pabo, zodat toekomstige leerkrachten kunnen oefenen en vaardigheden kunnen ontwikkelen om zich gericht te verdiepen in hun eigen praktijk door praktijkproblemen als basis voor onderzoek te nemen.
Hoe voltrekt onderwijsverbetering zich door onderzoek? Dit wordt in de special ‘De leerkracht als onderzoeker’ geïllustreerd met onderzoek dat door leerkrachten, pedagogisch medewerkers en onderzoekers in de praktijk is uitgevoerd. Ontdek hoe onderzoek jouw praktijk kan verbeteren.

30 Ben jij een ontwikkelleerkracht?
Meintje Spijker
Speel jij mee met kinderen? Kijk en luister je naar kinderen? Ben je benieuwd wat de termen ‘singeren’ betekent? Beantwoord je deze vragen met ‘Ja’, dan zou het kunnen dat jij een ontwikkelleerkracht bent. En hoe zou je de ontwikkelleerkracht in jezelf zou kunnen stimuleren?

Rubrieken
07 Aan de slag!
08 Prentenboekindruk
11 Boekindruk
12 Prentenboek van de maand
35 Donderstenen
37 Journaal
38 Verwacht in HJK