Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 43 (september 2015) nr. 1

04 Stimuleer de cognitieve ontwikkeling met ontwikkelingsmaterialen
Aleid Beets Kessens
Jonge kinderen leren door te doen, door te handelen, door te spelen. Wat kan je doen om de kwaliteit van spel te verbeteren met het oog op het vergroten van leerervaringen?

09 Aan de Slag!

10 Handvatten bij interactief voorlezen
Irma Koerhuis en Marieke op den Kamp
Interactief voorlezen biedt diverse voordelen en veel mogelijkheden, maar hoe kun je in de praktijk nu aan de slag? Lees hoe je interactief kunt voorlezen in vier stappen. Met voorbeelden uit de praktijk en tips die je zelf kunt toepassen op de prentenboeken die op je school aanwezig zijn.

14 Prentenboek van de maand

15 Donderstenen

16 Zelfsturing bij peuters
Jeroen Aarssen
Uit onderzoek blijken de positieve effecten van een innovatief VVE-programma dat zich richt op het ontwikkelen van executieve functies en zelfsturing bij peuters. Tijd om een kijkje te nemen op een Amerikaanse voorschool waar ze met deze aanpak werken.

20 PrentenboekIndruk

22 Impuls geven aan spelen
Willy Maas-van Roon
De cognitieve vaardigheden van Bloom kun je herkennen in het werken en spelen van kinderen. Ook kun je ze gebruiken om leren een nieuwe impuls te geven. Hoe doe je dat?

27 BoekIndruk

28 Samenwerking tussen school en ouders
Jacqueline Loeffen
De samenwerking tussen school en ouders verloopt niet altijd naar tevredenheid van beide partijen. De praktijk leert dat school en ouders elkaar nog onvoldoende ‘weten te vinden’. Elke samenwerking begint met het maken van contact. Lees meer over het verbeteren van het contact met ouders.

32 Journaal

34 Verwacht in HJK