Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 43 (december 2015) nr. 4

Thema: De Jonge  Wetenschapper

06 Goed W&T-onderwijs is taalgericht onderwijs
Martine Gijsel en Symen van der Zee
In 2020 moeten alle basisscholen Wetenschap en Technologie (W&T) hebben ingevoerd in het onderwijs. Maar hoe doe je dat? En belangrijker nog: hoe doe je dat op een goede manier?

11 Aan de Slag!

13 Stimuleer onderzoekend spelen!
Tessa J.P. van Schijndel
Voor jonge kinderen is begeleiding tijdens het onderzoekend spel onmisbaar. Dit artikel beschrijft aan de hand van een aantal museumstudies verschillende manieren van verbale begeleiding. Ook wordt besproken hoe je deze als leerkracht kunt toepassen in de klas.

16 Prentenboek van de maand

17 Donderstenen

18 Wees een genie met communicatie
Leen de Bie
Om ervoor te zorgen dat kleuters warm lopen voor techniek zul je als leerkracht moeten differentiëren en nagaan hoe je een activiteit kunt aanbieden die meerder types van kleuters kan motiveren. In dit artikel krijg je enkele communicatieadviezen – gebaseerd op het Process Communication Model – die inzetbaar zijn bij techniekactiviteiten.

22 PrentenboekIndruk

24 Vergeet de context niet!
Heide Meindertsma
Bij de term ‘leren’ wordt in eerste instantie aan de leerling als individu gedacht, maar leren omvat ook de context van de leerling: leerkracht, materiaal, klasgenoten, enzovoort. Zeker als gewerkt wordt met fysieke materialen speelt de context een grote rol. Als je deze context meeneemt in de les, biedt dit extra mogelijkheden om het leren bij kleuters te stimuleren.

28 BoekIndruk

28 Buitenspelen met de Toverballenkar
Marga van Gijn

29 Journaal

34 Verwacht in HJK