Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 42 (september 2014) Nr. 1

4  Rekenen in de Kinderboekenweek
REKENEN
Rob van Bree en Hanneke van Bree
Het thema van de Kinderboekenweek is dit jaar ‘Feest!’ Sommige feestprentenboeken inspireren tot rijke rekenlessen. Dit artikel beschrijft rekenactiviteiten bij onder andere het prentenboek Rikki is jarig.

9  Ssst! We hebben een plan
AAN DE SLAG!
In deze rubriek staat steeds een boek central waaruit leerkrachten ideeën kunnen putten die aansluiten bij hun week- of maandthema.

10  ‘Het leek gewoon een jungle!’
SPELEN
Ellen Fagel
Het binnenplein van de iPabo in Amsterdam is rijwielstalling, rookruimte, gespreksplek, feestlocatie, sportveld, en nog veel meer. ‘Niet direct betekenisvol voor kinderen’, denk je als volwassene wellicht. Maar wat als je het plein laat verkennen door kinderen?

14  Donderstenen
COLUMN
Aleid Truijens

15  Voordelen voor abonnees

16  Positieve groepsvorming bij kleuters
SOCIAAL-EMOTIONEEL
Evelyn Weltevrede en Kim Freriks
Het creëren van een positief groepsklimaat is een van de belangrijkste opdrachten voor elke leerkracht. Hoe werk je aan positieve groepsvorming bij jonge kinderen die vanuit hun ontwikkeling nog vooral op zichzelf gericht zijn?

20  PrentenboekIndruk
Suzan van Brussel
Feest! Van 1 tot en met 12 oktober vindt voor de 60e keer de Kinderboekenweek plaats! Vorig jaar is er op veel scholen gesport en dit jaar mogen we ons verheugen op een feestelijke week want het thema is ‘Feest’! Op de website www.kinderboekenweek.nl is alle informatie over de boeken en de activiteiten te vinden. Je kunt er ook lessuggesties downloaden voor in de klas. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is Fabians Feest van Marit Törnqvist en als aanvulling verschijnt er een vrolijke app. De Kinderboekenweek wordt dit jaar weer een waar kinderboekenfeest, zeker met het liedje ‘Feest!’ van Kinderen Kinderen.

22  Weinig taal, toch in gesprek
TAAL
Eefje van der Zalm en Resi Damhuis
Als leerkracht ben je de hele dag door met kinderen in gesprek. Lastiger is dat met stille kinderen in de groep. Of met kinderen met een lage woordenschat. Hoe kun je juist die kinderen uitdagen tot communicatie?

26  Een heel jaar feest
PRENTENBOEK VAN DE MAAND

27  BoekIndruk
– Dans!
– Kunst Meester!
– Rekenen + Wiskunde – Uitgelegd

29  De betekenis van verbeeldend spel
SPELEN
Diny van der Aalsvoort
Angeline Lillard en collega’s (2013) analyseerden diverse onderzoeken over de invloed van verbeeldend spel op de ontwikkeling van kinderen. In hun studie concluderen zij dat er slechts geringe verbanden zijn, terwijl in de praktijk vaak anders wordt benadrukt. Hun conclusive deed veel stof opwaaien in het voorjaar van 2013. Het haalde zelfs NRC Handelsblad. In dit artikel lees je de kern van de studie. Wat is de betekenis van de conclusive voor jou als leerkracht?

32  Journaal
– Klassenteksten
– Tips voor het nieuwe schooljaar
– Nieuwe naam meldpunt
– Peuteracademies
– Mediawijsheid en kinderrechten
– Zomervakantie
– Agenda

34  Verwacht in HJK