Wereld Van Het Jonge Kind – Jrg. 42 (november 2014) Nr. 3

4  Verhogen van de spelbetrokkenheid
SPELEN
Elly Singer, Mehrnaz Tajik
Wanneer een kind hoog of goed betrokken kan spelen, ontwikkelt hij zich op een veelzijdige manier. Hoe kun je de spelbetrokkenheid verhogen? Het onderzoek dat in dit artikel wordt belicht maakt je bewust van je eigen gedrag en invloed.

9  Feestmaal voor de koning
AAN DE SLAG
Erica van de Kerkhof
Feestmaal voor de koning is een feest voor het oog met prachtige illustraties die op humoristische wijze en met aandacht voor detail de eetgewoonten van allerlei dieren in beeld brengt. Zo ligt bij de gorilla een enorme berg met bananenschillen en heeft de vleermuis een hele verzameling glazen potjes met allerlei insecten.

10  Het optimaliseren van begrijpend lezen
TAAL
Aafke Bouwman, Karin van de Mortel
Als je begrijpend leesresultaten wilt optimaliseren zorg je voor goed onderwijs in begrijpend luisteren in de onderbouw. Hoe pak je dat aan?

14  De Pieten maken het bont
PRENTENBOEK VAN DE MAAND

15  Gezocht: kundige grootouders
COLUMN DONDERSTENEN
Aleid Truijens

17  Burgerschapseducatie in de kleutergroep
ZO DOE IK DAT
Yvonne Leeman, Job Morsink
Welke doelen kun je stellen voor burgerschapseducatie in de kleutergroep en hoe maak je burgerschap betekenisvol voor kleuters? Ervaringen van een project op hogeschool Windesheim.

20  PrentenboekIndruk
– Moffel en Piertje vieren Sinterklaas
– Moffel en Piertje vieren Kerst
– Zwarte Piet in 7 dagen
– Kerstmis
– De Pieten maken het bont

22  Muzische tussendoortjes
ICT & MEDIA
Yannah Balcaen, Marieke Mestdag
Door de iPad klassikaal aan te bieden tijdens muzische tussendoortjes kun je naast de muzische ontwikkeling ook mediavaardigheden bij de kleuters ontwikkelen.

27  Boekindruk
Jan de Bas
– Ik wil begrijpen wat je echt nodig hebt
– Basisboek RTI: Groei meten voor passend onderwijs
– Ik zag twee beren filosoferen

29  Structureel Coöperatief leren met kleuters
Annet Mennink, Marieke op den Kamp
Lang zitten in de kring, luisteren en wachten totdat je misschien ook eens iets mag zeggen. Gelukkig komt dat in de meeste groepen niet voor. Het is nuttig om in een (kleine) groep activiteiten uit te voeren. Maar hoe zorg je ervoor dat alle kinderen actief en betrokken zijn bij de groepsactiviteit? Dit artikel laat zien hoe je gebruik kunt maken van Structureel Coöperatief leren.

33  Journaal
– Nederland is een feest!
– Filosoferen met kleuters
– Bewegingsonderwijs
– Agenda

34  Verwacht in HJK
– Special: Naar buiten allemaal!
– Rijke buitenomgeving
– Generatietuinen
– In de winter