Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 42 (december 2014) Nr. 4

Special: Naar buiten allemaal!

5  Naar buiten allemaal
THEMA
Henricke van den Hurck, Denise Bontje
Juist in de tijd waarin het jonge kind steeds meer in aanraking komt met digitale media, wordt (terecht) het belang van spelen in de natuur vaker benadrukt. Lees waarom de redactie van HJK het de hoogste tijd vindt voor een special over natuur, zeker in de winter.

6  Natuur in het schoolbeleid
THEMA
Kees Both, Sophie Sliepen
Frequente ervaringen met natuur leveren een belangrijke bijdrage aan ontwikkeling van kinderen. Spelen en werken in en met het groen kun je als vorm van ‘levend leren’ zien. Hoe wakker je die manier van leren aan en neem je het op in het schoolbeleid.

11  Een seizoenscollage maken
AAN DE SLAG
Erica van de Kerkhof, Karen Leenaerts
Bekijk samen met de kinderen een prentenboek over de seizoenen. Benoem de kleuren en de verschillen door de seizoenen heen en laat hen vervolgens zelf een seizoenscollage maken.

12  Hoe richt je het schoolplein rijk in?
THEMA
Nina van Enckevort
Veel van onze schoolpleinen zijn grijs en saai. Door ze rijk in te richten, breiden we de speel-leeromgeving uit van binnen naar buiten. Hoe doe je dat en waar moet je rekening mee houden?

16  Win Hoera, sneeuw!
PRENTENBOEK VAN DE MAAND

17  Onuitwisbare indruk
COLUMN DONDERSTENEN
Aleid Truijens

18  Natuuronderwijs in koudere jaargetijden
THEMA
Henrike van den Hurck
Het regent, sneeuwt of stormt…dus ga je naar buiten! Tips en handvatten om in je beredeneerd aanbod aan kleuters gebruik te maken van het winterse weer.

22  PrentenboekIndruk
Mathieu van Meer
– De grote schaatswedstrijd
– Het Weerjongetje
– Een jaar voorbij
– Hoera, sneeuw!

24  Oud en jong: samen tuinieren
THEMA
Kees Both
Een vruchtbare vorm van ‘intergenerationeel leren’ is het samen tuinieern in een zogeheten generatietuin. Lees meer over generatietuinen en de ervaringen binnen een plaatselijk project.

28  BoekIndruk
Jan de Bas
– Met je smartphone het bos in
– Het slecht weer boek

29  Journaal
– Oproep HJK en JSW: Pilot Schooltas
– Alles hoort bij elkaar
– Digitale prentenboeken te huur
– Hulpmiddel
– Agenda

30  Muziekhoek: spelend leren over muziek
KUNST & CULTUUR
Chistiane Nieuwmeijer
Wat doen kinderen als ze spelen in een muziekhoek, en hoe kunnen ze zich daar (muzikaal) ontwikkelen? Kunnen musici of groepsleerkrachten aan die ontwikkeling bijdragen, en hoe gaat dat het beste? Moet dat apart, of juist gezamenlijk? Op zoek naar antwoorden.

34  Verwacht in HJK
– Kwaliteiten van leerkrachten
– Lievelingsjuf
– Schrijven anno 2015
– Nationale Voorleesdagen