Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 41 (februari 2014) Nr. 6

4 Pedagogische visies op het jonge kind
Sieneke Goorhuis, Ineke Oenema
Er wordt heel verschillend gedacht over de pedagogisch-didactische aanpak in het onderwijs aan jonge kinderen. Vaak dreigt een goed/fout-discussie te ontstaan. Maar de verschillende visies kunnen juist heel mooi op elkaar aansluiten en sluiten elkaar zeker niet uit.

10 Zo doe ik dat: de zandtafel
JosŽ Hillen, Elke Daalmans, Marjan Visser

Met de inrichting van de zandtafel lok je verschillende soorten spel uit. De materialen die je gebruikt bepalen of je bijvoorbeeld manipulatief of sensopathisch spel of thematisch rollenspel stimuleert.

16 Sterke basis voor leren lezen
TAAL
Anne-Marie van Doorn, Karin van Breugel
In de praktijk werken veel leerkrachten in chronologische volgorde aan diverse aspecten van fonemisch bewustzijn. Om te zorgen dat alle kinderen in groep 3 met voldoende bagage starten, is het effectiever om op een cyclische manier te werken aan het fonemisch bewustzijn.

22 De tovenaarsleerling
NATUUR & TECHNIEK
Henrike van den Hurck
Een verhalend ontwerp is een onderwijsvorm waarbij verschillende leeractiviteiten in een verhaallijn zijn opgenomen. In dit artikel gaan we op avontuur met tovenaarsleerling Joris Kwistutnie en wordt de koppeling gemaakt tussen natuur, wetenschap en techniek.

EN VERDER

28 Help! Mijn leerling spreekt niet
SOCIAAL-EMOTIONEEL
Jesscia de Pagetr, Maretha de Jonge, Hilde van Braam van Vloten-Hairwassers
Wanneer een jong kind thuis vrijuit praat, maar op school niet spreekt, dan is er mogelijk sprake van selectief mutisme. In dit artikel leggen we uit wat selectief mutisme is en hoe je hier als leerkracht mee om kunt gaan.

34 Verwacht in HJK
– Speciale verjaardag
– Betekenisvolle spelscripts
– Motivatie meten
– Coco Chanel

RUBRIEKEN

9 De dansende Assepoester
AAN DE SLAG
Erica van de Kerkhof, Karen Leenaerts
Het cd-boek Assepoester brengt kleuters in aanraking met klassieke muziek en taal en laat ze ervaren hoe muziek verhalend kan ‘vertellen’.

14 Hi everyone!
COLUMN DONDERSTENEN
Aleid Truijens


20 En dan nu:…(inter)actie
PRENTENBOEKINDRUK
Mathieu van Meer
– Ik wil een toverbril
– Superbeesje is al onderweg
– De keizer kan niet slapen
– Een boek
– Woesj!

26 Woesj!
PRENTENBOEK VAN DE MAAND

27 Gedrag
BOEKINDRUK
Jan de Bas
– Aan de slag met slimme kleuters
– Elke dag een emmertje vol

32 Journaal
– Toegang tot het digitaal archief
– Natuurrijk opgroeien
– Schooltv.nl in een nieuw jasje
– Begrijpend luisteren
– Online inspiratie