Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 40 (november 2012) Nr. 3

4 De ontwikkeling van zelfregulatie (1)*
SOCIAAL-EMOTIONEEL
Gerdie Deterd Oude Weme, Cathy van Tuijl
Iedere leerkracht ervaart wel eens dat sommige kinderen het moeilijk vinden om een goede relatie met andere kinderen op te bouwen en hun gedrag af te stemmen op de werkwijze in de groep. Deze kinderen vragen veel aandacht en ondersteuning van hun leerkracht bij het leren van zelfregulatie vaardigheden.
* Deel 2 van dit tweeluik is te vinden in HJK februari 2013

10 Het letterfeest / Werken aan letterkennis
ABC-TAAL
Rob van Bree, Hanneke van Bree
In het kleuteronderwijs leren kinderen lettertekens koppelen aan klanken. Deze vaardigheid is belangrijk voor het leerproces dat in groep 3 van start gaat. Letterfeesten zijn bij uitstek geschikt om een speelse en uitdagende manier een specifieke letter centraal te stellen.

16 Beestachtig leuk rekenen
REKEN-WISKUNDE
Ronald Keijzer, Corry Verschure, Maaike de Groot
Tijdens de Grote Rekendag 2012 gingen leerlingen aan de slag met rekenactiviteiten rondom het thema ‘Dieren’. Dit artikel laat voorbeelden zien van activiteiten die kinderen uitvoeren rondom dit thema op het gebied van ordenen, vergelijken, ruimtelijke voorstellen maken en logisch redeneren.

22 Aansluiten bij voorkennis / De vernieuwde Protocollen gebruiken
ABC-TAAL
Anja van Schijndel

De Protocollen Leesproblemen en Dyslexie voor groep 3 en 4 zijn vernieuwd. Weet je al wat de vernieuwde protocollen jou te bieden hebben? En weet je hoe de afzonderlijke katernen op elkaar aansluiten?

EN VERDER

21 Voordeel voor HJK-abonnees
– ‘Goed nieuws, slecht nieuws’
– ‘Bouwen aan je groep’
– ‘Kinderen leren omgaan met boosheid’
– ‘Horton hoort een hun’

28 Content met de onderwijsassistent / Samen werken n samenwerken
Cobi Visser
Bij een goede samenwerking tussen leerkracht en onderwijsassistent hebben beiden veel te winnen. Professionele samenwerking biedt kansen en maakt sterker. En daar profiteren de kinderen van. Dit artikel laat zien hoe je stap voor stap komt tot daadwerkelijke samenwerking.

34 Service voor abonnees

RUBRIEK

9 De dierenwereld ontdekken
AAN DE SLAG
Erica van de Kerkhof, Karen Leenaerts
In deze rubriek staat steeds een boek centraal waaruit leerkrachten idee‘n kunnen putten die aansluiten bij hun week- of maandthema. Deze keer: Wat is er mooier dan onbevangen naar de dierenwereld te kijken en je net als Polle af te vragen: ‘Waarom … ?’!

14 Sprookjesachtig prachtig
PRENTENBOEKINDRUK
Mathieu van Meer
– ‘Het avontuur van de speelman’
– ‘Stom geluk’
– ‘De vliegende Hollander’
– ‘De geheime torentuin’

20 Gedrag, gezag en orde
BOEKINDRUK
Jan de Bas
– ‘Lessen in orde op de basisschool’
– ‘Het komt op de leraar aan’
– ‘Pesten op school. Achtergronden en interventies’

27 Tikketakketonen
COLUMN DONDERSTENEN
Aleid Truijens

32 Journaal
– Leesserie voor kleuters
– Themadossier HJK
– Jonge kinderen moeten meer spelen
– 160 sjablonen
– Vernieuwde map Buitenspelen
– Herfst in de kleuterklas
– Agenda

34 ‘En hoe komt toch een olifant aan al die kilo’s grijs?’
PRENTENBOEK VAN DE MAAND