Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 38 (oktober 2010) Nr. 2

4 Uitgebalanceerd
KLEUTERDIDACTIEK
Anje Meijer-Flach, Wilna Meijer
Maartje Hazenoot verdedigde op 27 mei 2010 aan de Rijksuniversiteit Groningen haar proefschrift In rusteloze arbeid. De betekenis van Cornelia Philippi-Siewertsz van Reesema (1880-1963) voor de ontwikkeling van het onderwijs aan het jonge kind. Dit boek brengt met de hoofdpersoon de kleuterschool van de vorige eeuw in herinnering.

8 Mooie geluiden
MUZIEKONDERWIJS VOOR KLEUTERS
Melissa Bremmer, Annemieke Huisingh
In Nederland lijkt het alsof het muziekonderwijs gebaseerd is op de gedachte dat kleuters muzikaal nog weinig kunnen en nog niet zo veel weten over muziek. Maar kleuters hebben juist allerlei idee‘n over muziek en kunnen misschien wel meer dan je denkt. “Als geluiden heel mooi door elkaar gaan…”

11 Met z’n allen in ‘De Boomhut’
AAN DE SLAG!
Erica van de Kerkhof, Karen Leenaerts

12 Gevoel van veiligheid
VOORWAARDEN OM TE LEREN
Raphaela Carrire
Kinderen worden geregeld onderworpen aan nieuwe situaties, omgevingen, mensen, structuren en sociale omgangsvormen. Er wordt van ze verwacht dat ze zomaar omschakelen tussen de verschillende ‘modi vivendi’. Toch zijn er genoeg kinderen die moeite hebben met overgangen. Waar ligt dat aan en wat kunnen de gevolgen zijn?

16 Hoera! Ik krijg kleuters
AANKONDIGING BOEK
Van de redactie
Werk je met kleuters en vind je het lastig om het spelen de plek te geven die het verdient? Heb je moeite om ieder kind het aanbod en de begeleiding te geven die het nodig heeft? Vraag je je af hoe je de ontwikkeling van ieder kind bijhoudt? Kortom: zit jij met allerlei vragen en wil je graag je onderwijs verbeteren? Dan is het nieuwe boek ‘Hoera! Ik krijg kleuters’ een goede leestip. Een nieuwe titel in de HJK pedagogische reeks.

18 Kijken naar kinderen en begrijpen wat je ziet
MET EEN ANDERE BRIL
Truus van Putten, Marian Verstappen
Het boek ‘De leerkracht centraal, ieder docent kijkt anders’ vormt de aanleiding voor dit artikel. De auteurs helpen je om kinderen eens met een andere bril te bekijken en zo te begrijpen wat hun onderwijsbehoeften zouden kunnen zijn.

22 Omgaan met een gesprekgebrek
PRAGMATISCHE TAALPROBELEMEN
Mieke Ketetlaars
“En de bus had 1, 2, 3, 4, 5 raampjes. En hij was blij dat hij zijn bus weer zag. Einde.”
Een voorbeeld van een pragmatisch taalprobleem, oftewel ‘gesprekgebrek’ zoals het in de media is gaan heten. Wat zijn pragmatische taalproblemen, hoe kunnen ze worden onderkend, en wat kun je er als leerkracht mee?

25 Lekker in het zonnetje
IN DE SPIEGEL / COLUMN
Margreet van Oudheusden

26 Groeigericht werken
NIEUWE PEDAGOGISCHE AANPAK
Anne-Marie de Ruiter
Kinderen hebben van nature de behoefte zich te ontwikkelen. ‘Groeigericht werken’, een pedagogische aanpak die peuters zelfstandiger maakt en voorbereidt op het basisonderwijs en de bso, speelt hierop in.

31 Waarom schrijft u geen methode
GASTCOLUMN
Prof. dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer

32 Boekbesprekingen met het thema ‘de ontwikkeling van het jonge kind’
BOEKINDRUK
Jan de Bas
– Het potjesverhaal
– Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs
– Kiezen voor het jonge kind

33 Journaal
– Rectificatie en ’tikfoutensites’
– Kleurenklok
– Agenda
– ‘OGO verbindt!’: tweejaarlijkse OGO-conferentie op 16 maart 2011 in Ede

34 ‘Rikki en de eekhoorn’
PRENTENBOEK VAN DE MAAND