Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 37 (maart 2010) Nr. 7

4 Meer mannen voor de klas
Edith van Eck, Irma Heemskerk
Er is behoefte aan meer mannen voor de klas. Meer dan tachtig procent van de leerkrachten is vrouw. De ondervertegenwoordiging van mannen begint al op de pabo. Om de instroom te verhogen ontstond de pilot ‘Paboys gezocht’. Wat is het resultaat?

8 Werken met WePboek

J¿rgen Hofmans
Het project WePboek stimuleert de taalontwikkeling van jonge kinderen door animaties te maken van twintig prentenboeken, met thema’s die nauw aansluiten bij de belevingswereld van peuters en kleuters. Dit vergroot de woordenschat van het kind.

11 Monsterlijke geluiden in het donker
AAN DE SLAG !
Erica van der Kerkhof, Karen Leenaerts

12 Echt kijken, echt luisteren

Ria van Zeeland- van Schijndel
Het derde artikel in de serie ‘Competentieprofiel leerkracht Jonge Kind’ gaat over de pedagogische kwaliteiten van studenten. Hoe sluit je op een adequate manier aan bij de basisbehoeften van jonge kinderen?

15 Sterre
COLUMN
Jacqueline Tournier
Mutsenshow

16 Wennen aan school / Hoe belangrijk is tijd?
Raphaela Carrire
Kinderen die voor het eerst naar school gaan, moeten daaraan wennen. Hoe bepaal je wanneer een kind aan die overgang is begonnen en wanneer die voorbij is? En waarom is het belangrijk dat in de gaten te houden?

20 Niet het product, maar het proces
INTERVIEW
Erno Mijland
Observeren, analyseren, plannen, doen en evalueren, dat is in een notendop de werkwijze van het Ontwikkelingsvolgmodel van het Seminarium voor Orthopedagogiek van de Hogeschool Utrecht. Drs. Dick Memelink (1946), expert op het gebied van Jonge Risicokinderen, stond aan de wieg van dit succesvolle model dat momenteel door zo’n achthonderd scholen in Nederland gebruikt wordt. Op 5 maart aanstaande neemt hij afscheid van de Hogeschool. Een gesprek.

23 BoekIndruk
Jan de Bas
Drie boeken over de omgang van volwassenen met het gedrag van jonge kinderen
– ADHD Hoe haal je het uit je hoofd?
– De kleine filosoof
– Handleiding voor het werken met portfolio’s

24
Pabo studenten (m/v) en het jonge kind
Ad van der Heijden
In het artikel van Van Eck en Heemskerk (in dit nummer, pp. 4-7) lezen we: ‘Een vroege leeftijdspecialisatie voor het oudere kind wordt door veel mannen gewaardeerd en ook daadwerkelijk gekozen’. En: ‘Ook zijn er pabo’s die afgestapt zijn van de verplichting dat alle studenten een stage in de onderbouw moeten lopen’. Waarom kiezen mannelijke pabostudenten wel of niet voor specialisatie Jonge Kind?

29 Bomen in de buurt

EEN RIJK THEMA
Laura Mos
Dit artikel geeft een impressie van het thema ‘Bomen in de buurt’ dat gedurende vijf weken werd uitgevoerd in groep 1/2 van basisschool De Weilust. Hoe kun je de stam van een boom meten? Zie je verschillende in het uiterlijk van de bomen in lente, zomer, herfst en winter?

32 Journaal
– Eerste bso-bus
– Web-tv Kinderopvang
– SoundSteps
– Levensjas
– Spel en Medi‘rend Leren

32 Agenda

34 ‘De verjaardag van Schaap’

PRENTENBOEK VAN DE MAAND