Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 37 (februari 2010) Nr. 6

4 Naar groep 3
Trudy Schiferli, Ad van der Heijden
Als leerlingen van groep 2 naar groep 3 gaan, dient hun ontwikkelingsproces niet onderbroken te worden. Hoe ervaren leerlingen en ouders de overgang van groep 2 naar 3? En hoe zorg je als leerkracht voor continu•teit.

8 Twintig jaar E.G.O
.
Wilma van Esc, Marcel van Herpen
ErvaringsGericht Onderwijs in Nederland viert zijn twintigjarig jubileum. Wat ooit begon als een kleinschalig project met twaalf kleuterleidsters in Belgi‘ heeft nu het onderwijs binnen en buiten de landsgrenzen verrijkt.

11 Sjaantje doet alsof
AAN DE SLAG !
Erica van der Kerkhof, Karen Leenaerts

12 Oplossingsgerichte gespreksvoering
WERKEN MET JONGE KINDEREN
Jos Kienhuis
Vaak vragen professionals zich af of je oplossingsgerichte gespreksvoering wel toe kunt passen bij jonge kinderen. Ze hebben immers nog een beperkte woordenschat en zijn minder bekwaam om zich helder uit te drukken. Waar moet je op letten als je gebruik maakt van oplossingsgerichte gespreksvoering bij jonge kinderen.

17 Sterre
COLUMN
Jacqueline Tournier
Afstemming – Waarmee kun je het kind motiveren?

18 PrentenboekIndruk
Mathieu van Meer
Allemaal beestjes
– De wolf en het lam en 10 andere fabels van Aesopus
– Leesbeesten en boekenfeesten. Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken?
– Ballade van de dood
– Olifantensoep

20 Time-out bij kleuters
VOOR- EN NADELEN
Joke Besemer
Als kleuters ongewenst gedrag vertonen, krijgen ze vaak een time-out: ze worden op een aparte plek neergezet en dus tijdelijk gesloten van een activiteit, waardoor ze ook geen negatieve aandacht meer kunnen vragen. Wat zijn de voor- en nadelen van zo’n time-out?

24 Alles op zijn tijd… Een gouden formule?

VERSLAG CONFERENTIE
Anneke Elenbaas van Ommen
Hoe kunnen we de aandacht voor het belang van spel op de ontwikkelingsstimulering van het jonge kind op de politieke agenda krijgen? Op welke wijze kunnen we de druk verminderen op de prestatiedrang in het onderwijs aan jonge kinderen en voorkomen dat leidsters, pedagogische medewerkers en leerkrachten onderbouw zich in een wurggreep voelen van de overheid en onderwijsinspecties, die in kinddossiers alles vastgelegd wil zien? Deze vragen en nog veel meer stonden centraal in Zwolle op 20 november 2009 tijdens de conferentie ‘Alles op zijn tijd’.

27 Vers van de Pers

Herbet Mouwen
De mooiste dierengedichten verzameld door Edward van de Vendel.
– Fluit zoals je bent

28 Speelplaats Saendelft
KIJK OP DE SPEELPLAATS
Erno Mijland
‘Buschauffeur, mag ik met je mee?’ ‘Eerst even tanken!’ een speelplaats in Saendelft West. er rijden karren en steps, er wordt een partijtje panna gespeeld, kinderen klauteren in de klimtoren en in de zandbak wordt geconcentreerd gewerkt aan een vers gebakje. Alles is nieuw, maar de kinderen voelen zich al zichtbaar thuis.

32 Journaal
– Voornaamwoorden
– Lezen en schrijven
– Space Center
– De Onderwijsagenda
– Taaltoets voorschoolleidsters in Amsterdam

32 Agenda

34 ‘Het grote monstercircus’

PRENTENBOEK VAN DE MAAND