Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 36 (november 2008) Nr. 3

4 Een wereld te winnen
MEERTALIGHEID
Saskia Visser
In iedere klas minstens ŽŽn meertalig kind. Maar heeft iedere leerkracht inzicht in het ontwikkelingsproces van taal bij meertaligheid? Hoe je meer kan bereiken met ouders en kind.

8 Klassenregels: doel of middel?
KLEUTERS IN DE KLAS
Aleid Beets Kessens
De deur gaat open en 28 kleuters stromen binnen. En stel stoere knullen rent door de gang en zonder hun jas aan de kapstok te hangen stormen ze het lokaal in op zoek naar juf om hun verhaal kwijt te kunnen. Ondertussen zijn ze een paar klasgenootjes voorbij gerend die de schooldag rustiger beginnen. tegelijkertijd komt een groepje nieuwelingen aarzelend binnen en ŽŽn van hen moet er echt nog om huilen dat hij vandaag wŽŽr naar school moet. En allemaal doen ze een beroep op de aandacht van de leerkracht. Hoe regel je dat?

12 Zoveel hoofden, zoveel zinnen
COMMUNICATIE
Wieke Bosch, Anja Tertoolen
Bosch en Tertoolen onderzochten de kwaliteit van communicatie: gesprekken tussen leerkracht en leerling kunnen beter. Hier een verslag en het advies.

15 Boekindruk
Jan de Bas
Deze maand kiest Jan de Bas drie boeken rond het thema “filosoferen met kinderen”.

16 Aan de slag!
Erica van de Kerkhof, Karen Leenaerts

17 Engels voor kleuters?
COLUMN
Bert van Oers

18 Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw

Frea Janssen-Vos
Onlangs verscheen de nieuwe editie van Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw. Frea Jansen-Vos legt nog eens goed uit waarom een leerkracht niet zonder plan kan.

22 Sassa en Toto
SPELEND LEREN

23 Letters
COLUMN
Sieneke Goorhuis-Brouwer

24 De KOEK
FIJNE MOTORIEK EN SCHRIJVEN
Margo van Hartingsveld
De KOEK is een observatie-instrument voor oudste kleuters in het regulier onderwijs om te beoordelen of de kleuter toe is aan het (voorbereidend) schrijven in groep drie. Een goede overgang van de laatste kleutergroep naar groep drie en een goede start met het voorbereidend schrijven, lezen en rekenen zijn belangrijk voor de schoolse vaardigheden en voor het zelfvertrouwen van het kind. Door tijdige signalering van problemen in de fijne motoriek, beperk je schrijfproblemen.

28 EECERA 2008

VERSLAG CONGRES
Anja Tertoolen, Wieke Bosch
Het thema van het 18e EECERA congres (European Early Childhood Education Research Association) was Reconsidering the basics in Early Childhood Education Research Association. En dat hebben de auteurs gedaan: ze hebben de basisprincipes waaruit ze werken opnieuw tegen het licht gehouden en daarover gesproken, geluisterd en gediscussieerd. Een verslag over het congres dat meer dan 600 toponderzoekers trok.

32 Sterre: Kopje koffie
COLUMN
Jacqueline Tournier

33 Journaal

34 Lezen en schrijven met Eric Carle
Prentenboek van de maand