Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 36 (december 2008) Nr. 4

4 Speelwerktijd (1)
KLEUTERS IN DE BASISSCHOOL
Hanneke Galama-Koolen
Tijdens de speelwerktijd is het ŽŽn en al bedrijvigheid. Kinderen bewegen door de ruimte om iets op te halen of weg te brengen, om een ander te helpen of te communiceren met elkaar en de leerkracht. Wanneer je niet gewend bent aan die levendige drukte heb je als toeschouwer een moment nodig om de orde te ontdekken. Maar achter alle bedrijvigheid gaat heel wat denkwerk en voorbereiding schuil! In dit deel beschrijft Hanneke de activiteiten en de voorbereiding ervan. In deel 2 gaat Hanneke dieper in op de belangrijke rol van de leerkracht.

8 Ouderbetrokkenheid, daar moet je wat voor doen!
OUDERBETROKKENHEID
Nicole Hanegraaf
Ouderbetrokkenheid, dat gaat niet vanzelf. Dat ontdekt Nicole op basisschool de Bolderik. Zij interviewt ouders en leerkrachten

11 “De jongen die zijn brood knipte”
AAN DE SLAG!
Erica van de Kerkhof, Karen Leenaerts
In deze rubriek staat steeds een boek centraal waaruit leerkrachten idee‘n kunnen putten die aansluiten bij hun week- of maandthema.

12 Later wordt ik…
PRENTENBOEKINDRUK
Tjitske Fibbe
Via de “Nationale Wat Wil Je Worden Manifestatie” kunnen kinderen laten weten wat ze later willen worden en waarom. Hier de top 5: modeontwerper, profvoetballer, dierenarts, juf/meester en zanger(es). Allemaal beroepen waar kinderen al enig idee bij hebben. Omdat ze een aantal inentingen hebben gehad: prikzuster. Tjitske bespreekt hier twee series die kinderen helpen een beeld te vormen.

14 Taal doe je samen
TAALONTWIKKELING
Marjan van Baekel-Kan
OGO zoekt een alternatief om kinderen de Nederlandse taal te leren. En het werkt! De kinderen scoren beter dan op programmatische scholen. Hoe kan dat?

17 MLK
COLUMN
Sieneke Goorhuis

18 Saamhorigheidsgevoel in de klas
KINDERCULTUUR
Maritta HŠnnikŠinen
Hoe en in welke vorm komt saamhorigheid voor? En hoe houden kinderen en de leerkracht dit in stand gedurende de activiteiten? Maritta HŠnnikŠinen observeert groep 3.

23 2008
COLUMN
Bert van Oers

24 Pino wijst de weg
SESAMSTRAAT ALS VERRIJKING VAN SPEL
Isabel Peters
Veel kinderen kijken naar Sesamstraat. het televisieprogramma betekent veel voor ze: het sluit aan bij hun belevingswereld. Daarom biedt Sesamstraat veel mogelijkheden voor het onderwijs aan jonge kinderen. Isabel peters laat zien hoe je Sesamstraat kunt inzetten om spelontwikkeling van kinderen te bevorderen. In de volgende nummers: taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid.

27 Sterre

COLUMN
Jacqueline Tournier

32 Journaal

34 “Mannetje Tak”
Prentenboek van de maand