Wereld Van Het Jonge Kind — Jrg. 34 (september 2006) Nr. 1

2 Adopteer een boom!
NATUURONDERWIJS
Kees Both
Een bladverliezende loofboom uitkiezen en de ontwikkeling volgen, is voor (jonge) kinderen een inhoudelijke rijke onderwijsactiviteit. Concrete lessuggesties voor elk seizoen om in het nieuwe schooljaar een boeiend schema te plannen.

6 De leeuw is los… in de klas!
KINDERBOEKENWEEK 2006
Christiane Nieuwmeijer
De leeuw is los in ‘Kinderboekenweek 2006’ die gelijk met ‘Dierendag’ op 4 oktober van start gaat en duurt tot en met 14 oktober. Een kinderboekenfeest kan niet zonder muziek, vandaar deze muzikale invalshoek met een uitstapje naar beeldende vorming.

14 Wat hebben kindertekeningen ons te zeggen?
TEKENONTWIKKELING
Ignace Schretlen
Er is altijd veel belangstelling geweest voor de kindertekening en niet louter uit de creatieve hoek. Met interpretaties ervan moet echter voorzichtig worden omgegaan, want de tekenontwikkeling van kinderen is complex.

EN VERDER

9 Binnenstebuiten
Tamar Kopmels

10 De dierendokter
ONTWIKKELINGSGERICHT ONDERWIJS
Anita Berrier en Diny Langendijk
Een uitwerking van het pedagogisch-didactisch handelingsplan.

18 Sterre
Jacqueline Tournier

19 Spelen is leren
Nettie Kwakkel
Interventies tijdens spel.

22 Gericht spelen met klanken en letters
LEESONDERWIJS
Marjolein Korstanje en Hanneke Wentink
Systematisch aandacht besteden aan fonemisch bewustzijn.

26 Aan de slag!
Tjitske Fibbe

27 Heterogene groep 2/3: panacee of canard?
DALTONONDERWIJS
Marjet Luijendijk
Heterogene groepen in het daltononderwijs.

30 Prentenboek van de maand
Het carnaval der dieren

31 Journaal

31 Kindvak 2006
Abonnees gratis naar Kindvak 2006!

32 Winnares docententas!