Vrije Opvoedkunst — Jrg. 72 (juni 2009) Nr. 4

2 Beste leden en lezers
REDACTIONEEL
Rob Tuk

3 Gezond onderwijs (3)
W. F. Veltman
Gezond onderwijs is geen optie voor ’s lands leidende politici. Dat hebben de verschillende onderwijswetten sinds de zogenoemde Mammoetwet van Cals (1968) bewezen. De optie van de politici is ‘effectief’ onderwijs. En dit ‘effectief’ betekent: wat de welvaartsstaat versterkt. Nu raakt de welvaart aan het wankelen. Dus nog meer maatregelen om het onderwijs op te krikken: meer controle, meer macht aan de rijksinspectie. Wat een domme, blinde-mollen-vertoning! Wordt het nu niet van de daken geschreeuwd: de huidige crisis is de crisis van de menselijke moraliteit. Waar komt ‘moraliteit’ eigenlijk vandaan? Wat is ‘moraliteit’?

5 De gevreesde ochtendspits…
Liefde voor het leven
Geraldine Metselaar
Het is absoluut een fantoom. een door ons zelf opgelegd fictief spookbeeld: de ochtendspits. Pak het anders aan en weg is de stress.

6 Kinderen veranderen niet (2)
Jan Alfrink
Maar hoe zit het dan met kinderen die onder de noemer ‘nieuwetijdskinderen’ vallen? De kinderen in deze groep, ook wel ‘kristalkinderen’, ‘indigokinderen’, ‘sterrenkinderen’ of ‘sensitieve kinderen’ genoemd, vertonen allen ŽŽn bijzonder kenmerk: overgevoeligheid.

8 De kunst van het vergeten
Karel Wasch
Veel kennis die we vergaren, wordt via ons geheugen opgenomen. Het is echter een vereiste om veel overbodige ballast weer van ons af te kunnen zetten. Mensen met een fotografisch geheugen verwerven gemakkelijk kennis, maar kunnen deze maar moeilijk weer lozen. Dit leidt helaas vaak tot psychische klachten op latere leeftijd. de schrijver J. Bernlef beschrijft het dilemma van ‘niet-kunnen-vergeten’ meesterlijk in zijn boek ‘De onzichtbare jongen’.

10 Luz Lobe
In beeld
Paul Kooijman

12 Tuinbouwonderwijs
InTERVIEW
Lo•s Eijgenraam
In gesprek met Paul Brouwer, tuinbouwleraar aan de Vrije School Zutphen.

15 “Ziek zijn vraagt wat het tegelijkertijd geeft …
Gevleugelde uitspraken
Jeanne Meijs

16 Auw!
Thomas Kelling
Op spreekuur bij antroposofisch huisarts Thomas Kelling …

17 Hoe je je kameel vastbindt …
BOEKEN
Gerard Reijngoud

Een nieuw, goed bruikbaar boek, vooral voor de beginnende leraren en voor leraren die op hun werk willen reflecteren: ‘Tools for educational quality development – Lesson planning for Waldorf teachers’ van Martyn Rawson.

18 Van Pasen en Pinksteren tot Sint-Jan
JAARFEESTEN
Lo•s Eijgenraam
Joop van Dam: “Door ontmoeting beginnen de eigen mogelijkheden te groeien …”

20 Zie de wereld door de ogen van een kind
IMPULS & BALANS
Francis Teeuw
Wat ik elke schooldag mag en kan zien en meemaken en beleven in de kleuterklas is een groot geschenk: de wereld van de kleuter!

21 … ging niet op reis en kreeg toch iets mee…
Jeanne Meijs ging op reis…
Jeanne Meijs
Als je ziek wordt kun je niet meer werken. Opeens, of was het langzamerhand, begeeft je lijf het en daarmee verandert het instrument waarmee je elke dag werkt en leeft in een veeleisende opdracht. Pijn en onvermogen en verwarring vervangen het moeiteloze alledaagse gebruik van lijf en leden.

22 Spiritualiteit Wereldwijd
Dani‘lle van Dijk
Een oproep voor de ‘Dag van de Spiritualiteit Wereldwijd’ op 9 september 2009, en een uitnodiging voor de Conferentie ‘Spiritueel Onderwijs Wereldwijd’ op 11 en 12 september 2009 …

24 Dieren zijn wat mensen hebben …
Kinderboeken
Maria Lagaay
– Boven in een groene linde
– Boeddha’s beestenboek
– Koe en Haas
– Apie is jarig
– Op de boerderij
– Twee lange oren, het verhaal van Bastiaan Haas

26 Gezond op reis met kinderen
Lo•s Eijgenraam
Vakantie! Heerlijk, op reis met kinderen, heerlijk maar ook voor menig ouder een speurtocht …

29 De Academie voor Ouders zwaaide haar derdejaars uit …
Jan Alfrink
Op 28 maart 2009 was het voor de derde keer dat de Academie voor Ouders haar derdejaars cursisten uitzwaaide met daarbij de gelegenheid een eindpresentatie te doen.

30 Knutselidee‘n, recepten, speltips
Katja Kaiser
In april bezocht ik met mijn kinderen een concert van het Weense Groenteorkest. Helaas was dit voorlopig het enige optreden in Nederland. Maar jullie kunnen met behulp van de volgende aanwijzingen wel enkele groente-instrumenten maken …

32 Het dilemma van de morele opvoeding
BOEKEN / INTERVIEW
Katja Kaiser

Als vervolg op het interview van Khilma van der Klugt-Kranendonk met Edmond Schoorel (VOK nr. 2/3, maart 2009, pagina 30 e.v.) over zijn bijdrage aan het boek ‘Het dilemma van de morele opvoeding. Wie moet er wat aandoen?’ en de daaraan verbonden werkgroep, sprak ik met Christie Amons-Lievegoed.

34 De commissie van drs. J.P. Brekenbeen
De taalles
W.F. Veltman
Niet zo heel lang geleden is er een commissie opgericht ter verbetering van de Nederlandse taal. En de onderwaardering van een van de edelste etters van het alfabet, de letter N.

35 Agenda