Volgens Bartjens — Jrg. 31 (mei 2012) Nr. 5

Thema: DIFFERENTIATIE EN INSTRUCTIE

4 De ontwikkeling van strategiegebruik
THEMA
Sanne van der Ven, Evelyn Kroesbergen
Leren vermenigvuldigen.

10 Differentiatie vraagt voorbereiding
THEMA
Dolf Janson
Een groepsplan kun je daarvoor gebruiken.

14 Mooie modellen
PROCENTEN
Frans van Galen, Dolly van Eerde
Rekenen met de procentenstrook.

22 Hoe vaak kun jij overgooien?
KLEUTERWISKUNDE
Evelien Delhez
Rekenrijk voor groep 1 en 2

26 De vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel
THEMA
Ceciel Borghouts
Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars.

30 Met Sprongen Vooruit in groep 5/6
Julie Menne
Vijfduizendje gooien.

33 Rekenresultaten in Amsterdam West
THEMA
Nico Eigenhuis
Verslag van een rekenverbetertraject.

RUBRIEKEN

2 Differenti‘ren kun je leren
REDACTIONEEL / THEMA
Cathe Notten

8 Vormsommen
VROEGER
Ed de Moor


9 Trapje van vergelijking
GROETJES VAN GROEP 4
Lia van Diem

16 Instructie en strategie
BEWIJS UIT HET GERIJMDE
Jaap van Lakerveld

17 Toetsend leren
WISKUNDE VAN DE STRAAT
Harrie Sormani

18 De rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar
EI VAN COLUMBUS
Jos van de Bergh

36 Lobo 77
SPEL IN DE REKENLES
Anneke Noteboom

38 Rekenen-wiskunde artikelen in kranten en tijdschriften
IN/UITGELICHT
Peter van den Bremen
– ‘Iedereen is bang voor wiskunde, wij ook’ (Volkskrant, 03/03/2012)
– ‘Computer effectief bij rekenen’ (Onderwijsblad, 11/02/2012)