Volgens Bartjens — Jrg. 27 (mei 2008) Nr. 5

4 In de ban van ‘big ideas’
Annieke de Groot, Kelly Nijenhuis
Kinderen leren probleemoplossend denken

8 Een kort meetlint en een lange gang
Alexandra Dekker
Ontdekkend leren tijdens een meet-ochtend

12 Wijzer voor wijzer
Frans van Galen, Marjolijn Peltenburg
Een nieuwe kijk op klokkijken

16 Integratie van ‘rekenen&wiskunde’ en ‘natuur&techniek’
Kees Buijs
Een boekje over het integreren van exacte vakken in het basisonderwijs

22 Een kind met een spraakprobleem leren tellen
Maaike Vernooij
Een kind ontwikkelt zich niet altijd volgens de theoretische leerlijnen

26 Zwart-wit denken
Peter Buis
Schaken op de basisschool

28 Schoolreisje met napret
Marie-JosŽ van Heugten
Een rekenles over de kosten van een uitstapje naar het dierenpark

31 Uitleggen is vragen stellen
Miep Voestermans
De leerkracht als vragenstellende regisseur

RUBRIEKEN

2 Volgens Bartjens…
Marjolein Kool
Ballen.

7 Kleine kinderen worden groot
Mari‘lle van der Borgh
De grootste wens van Jet

10 Interactie
Mat Bos, Vincent Klabbers
Pabo-docenten moeten weer krijt aan hun vingers krijgen

17 Wiskunde op straat
Harrie Sormani
Precies of nauwkeurig.

18 Ei van Columbus
Jos van den Bergh, Ron Felix
De rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar

29 Vroeger
Ed de Moor
Toetsen en schoolsucces

30 Groetjes van groep 4
Lia van Diem
Geld.

33 Veelgestelde vragen
Julie Menne
Waarom is het niet de bedoeling dat kinderen rekenen op een rekenrek?

35 Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
Qwirkle.

36 De bekende Nederlander in getallen
Harrie Sormani
Clous van Mechelen.

38 In/Uit-gelicht
Peter van Bremen
Rekenen-wiskunde-artikelen in tijdschriften