Volgens Bartjens — Jrg. 27 (maart 2008) Nr. 4

Thema: REKENEN IN THEMA’S

4 Basisvaardigheden in het realistisch reken-wiskunde-onderwijs
Willem Vermeulen
Vals alarm of is er echt iets aan de hand?

7 Rekenen in thema’s
THEMA
Marian van Veen
Oog houden voor rekendoelen tijdens een thematisch project.

12 Intu•tie en rekenen-wiskunde leren
Jo Nelissen
Intu•ties kunnen het leren van rekenen-wiskunde steunen en belemmeren.

22 Hoeveel bloemen zijn er uit mijn tuin geplukt?
THEMA
Fenna van Nes

Structuren kunnen de ontwikkeling van getalbegrip ondersteunen.

26 Paasontbijt
THEMA
Marie-JosŽ van Heugten
Rekenen leren op een SBO-school met de betekenisvolle context van een boodschappenlijstje.

31 Op je tellen passen!
Willem Uittenbogaard
Akoestisch tellen in de Nederlandse taal is niet eenvoudig.

RUBRIEKEN

2 Volgens Bartjens…
Marjolein Kool
Babbelrekenkunde

6 Kleine kinderen worden groot
Joost Kieft
Geen tijd om me te verstoppen!

10 Interactie
Willem Uittenbogaard
Zonder cijferen kun je een heel eind komen.

17 Wiskunde op straat
Harrie Sormani
Pim Pandoer en het spook van de Imbosch.

18 Ei van Columbus
Jos van den Bergh, Ron Felix
De rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

29 Vroeger
Ed de Moor
Met en zonder staart.

30 Groetjes van groep 4
Lia van Diem
Lesgeld

34 Veelgestelde vragen
Ivanka van Dijk
Ik heb allerlei uitdagende rekenmaterialen voor mijn hoogbegaafde leerling uitgezocht, maar hij doet er niks mee. Wat kan ik eraan doen?

35 Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
De betoverde doolhof.

36 De bekende Nederlander in getallen
Harrie Sormani
Jan Terlouw

In/Uit-gelicht
Peter van den Bremen
Rekenen-wiskunde-artikelen in tijdschriften.