Volgens Bartjens — Jrg. 26 (januari 2007) Nr. 3

4 Deca is tien
Ronald Keijzer
Een leergesprek waarin kinderen gezamenlijk kennis opbouwen over oppervlaktematen.


9 Dit is eigenlijk gewoon betalen
Sita Strikwerda, Erica de Goeij
Leerlingen in het speciaal onderwijs doen waardevolle ontdekkingen met de geschiedenis van het geld.

14 Hoezo concreet?
Koeno Gravemeijer, Jo Nelissen
Op zoek naar concretiseringen die het kinderlijke denken ondersteunen.

22 Weermaker
Vincent Jonker
De symbolentaal van het weerbericht.

23 Een zakje appels
Willem Uittenbogaard
Voorbereidingen van een meester.

24 PPON Meten
Floor Scheltens, Jan Janssen
Hoe gaan leerlingen medio groep 8 om met meetopgaven?

28 Meten moet je doen
Arie Fase
Leerzame ervaringen met kleine en grote maten.

31 Van wie is het handelingsplan?
Dolf Janson
Maak de leerling verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces.

RUBRIEKEN

2 Volgens Bartjens…
Marjolein Kool

8 Kleine kinderen worden groot
Josje van der Linden
Zo veel mensen op zo’n klein bootje?

12 Interactie
Mieke van Groenestijn
Dyscalculie: een probleem van het onderwijs.

17 Wiskunde op straat
Harrie Sormani
Pabo-studenten: demonen of schatten?

18 Ei van Columbus
Jos van den Bergh, Ron Felix
De rekenkrant voor kinderen van 10 – 12 jaar.

29 Vroeger
Ed de Moor
De gemiddelde mens.

30 Groetjes van groep 3
Lia van Diem
Dominodag.

34 Veelgestelde vragen
Hans Bšgemann
Is het goed als ik zwakke rekenaars alleen de gewone rijgstrategie leer en niet met geavanceerde rijgstrategie‘n confronteer?

35 Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
Koehandel.

36 De bekende Nederlander in getallen
Harrie Sormani
Louis Andriessen.

38 In/Uit-gelicht
Peter van der Bremen
Rekenen-wiskunde-artikelen in tijdschriften.