Volgens Bartjens — Jrg. 25 (november 2005) Nr. 2

Thema: OMGAAN MET DE METHODE

4 Aandacht voor ‘big ideas’ in de wiskunde
THEMA
Maarten Dolk
Soms moet de methode plaats maken voor een rijk probleem dat veel discussie losmaakt.

8 Methodemaker in de schijnwerpers
THEMA
Greetje van Dijk
Piet van Engelen, uitgever van ‘Pluspunt’ biedt een blik in de keuken van uitgeverij Malmberg.

9 ‘Ik doe van de 43 ŽŽn naar de 39’
THEMA
Erica de Goeij
Variastrategie‘n: de methode volgen of een eigen koers varen?

14 Pareltjes uit de methode
THEMA
Conny Bodin, Hans Bšgemann, Ruud Janssen, Saskia van Dongen, Toni van Oortmerssen, Chantal van Rooijen
Zes voorbeelden van mooi, realistisch reken-wiskunde-onderwijs uit de methode.

22 Je zal maar slim zijn
THEMA
Dolf Janson
Hoe beleven betere rekenaars de rekenmethode?

26 Het boek en de leraar
THEMA
Ivanka van Dijk
De methode in de praktijk.

28 Peilen van getalbegrip met rekenspelletjes
Anneke Noteboom
Van groep 2 naar groep 3.

31 Ik had niet verwacht dat ze het zouden begrijpen
Jo Nelissen en Marjolijn Peltenburg
Realistisch rekenen in het S(B)O.

RUBRIEKEN

2 Volgens Bartjens…
Marjolein Kool
Pak aan!

12 Interactie
Anneke Noteboom en Jantina Verwaal
Vasthouden betekent opgeven.

17 Wiskunde op straat
Harrie Sormani
Lopen en meten.

18 Ei van Columbus
Jos van den Bergh en Ron Felix
De rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

24 Groetjes van groep 3
Lia van Diem
Bakles.

25 Vroeger
Ed de Moor
Antiek realisme.

34 Veelgestelde vragen
Caroliene van Waveren
Kun je in groep 7/8 het metrieke stelsel in de klas laten hangen?

35 Kleine kinderen worden groot
Gerard van Alst
Naar oma en opa.

36 De bekende Nederlander in getallen
Harrie Sormani
Kardinaal Simonis.

38 In/Uit-gelicht
Peter van den Bremen
Rekenen-wiskunde-artikelen in tijdschriften.