Volgens Bartjens — Jrg. 25 (mei 2006) Nr. 5

4 Snijden in een kubus
Ronald Keijzer, Els Feijs
Meetkunde in de bovenbouw van ervaren tot redeneren.

8 Een doos in de peuterspeelzaal
Hans ter Heege
Zet een doos in de groep en wacht af wat er gebeurt.

9 Werken aan begripsvorming bij keersommen
Belinda Terlouw, Gert Schoeman
Een experiment van ŽŽn ochtend rond het aanleren van de tafels.

14 Rekenen in Peru op 4500 meter hoogte
Ortwin Hutten
De stichting HoPe biedt onderwijskansen aan Peruaanse kinderen.

22 Een wereld zonder cijferen
Kees Buys
Laat zwakke rekenaars de kracht van het hoofdrekenen ontdekken.

30 Inca-rekenen
Ortwin Hutten
Rekenvormen uit een indrukwekkende beschaving.

31 Verhoudingen, breuken en procenten
Floor Scheltens
Hoe (goed) rekenen leerlingen aan het eind van groep 8?

RUBRIEKEN

2 Volgens Bartjens…
Marjolein Kool
Radio-rekenen

12 Interactie
Gerard van Alst
Weg met breukensommen.

17 Wiskunde op straat
Harrie Sormani
Een nieuwe dimensie in het schuifpuzzelen.

18 Ei van Columbus
Jos van den Bergh, Ron Felix
De rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

28 Groetjes van groep 3
Lia van Diem
De hik.

29 Vroeger
Ed de Moor
Het Oeroude Leren.

34 Veelgestelde vragen
Hans Wolthuis
Wat is het verschil tussen automatiseren en memoriseren?

35 Kleine kinderen worden groot
Ronald Keijzer
De kilometerteller.

36 De bekende Nederlander in getallen
Harrie Sormani
Tom Janssen

38 In/Uit-gelicht
Peter van den Bremen
Rekenen-wiskunde-artikelen in tijdschriften.