Volgens Bartjens — Jrg. 24 (maart 2005) Nr. 4

2 Haantje de voorste
REDACTIONEEL
Marjolein Kool
Over Hans Hagens ‘De dans van de drummers’ en vakdidactiek.

4 Eieren voor je geld
Frans Moerlands
Realistisch rekenen in het speciaal basisonderwijs.

8 Goed, maar het kan beter
Francis Meester
De resultaten van de periodieke peiling (in 2003) van de rekenvaardigheid in groep 5. Volgens deze peiling is de rekenvaardigheid halverwege de basisschool gestegen.

12 Wie het kleine niet eert…
Mieke van Groenestijn
Het afscheid van de eurocenten en de didactische gevolgen.

14 Wennen aan geschreven getallen
Peter Landweer
Kinderen geven zelf betekenis aan getalsymbolen.

17 Met jou heb ik een appeltje te schillen
Jill Cheeseman
Spontane meetactiviteiten in de onderbouw.

22 Drinken als meetkundige activiteit
Hanneke Custers
Van plattegrond naar werkelijkheid en vice versa.

24 Pillen tellen
Arthur Bakker
Goed tellen is soms van levensbelang.

26 Vier kwaliteiten van succesvolle rekenleraren
Jos van Rooij
Weet wat je doet en doe het goed.

32 Geluk en talent
Piet Notebaert
Rekenspelen met extra uitdaging.

RUBRIEKEN

2 Volgens Bartjens…
Marjolein Kool
Haantje de voorste.

10 Interactie
Joost Klep
Inzicht daar draait het om.

13 Wiskunde op straat
Harrie Sormani
Brood, welbevinden en cijferen.

18 Ei van Columbus
Jos van den Bergh en Ron Felix
De rekenkrant voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

25 Vroeger
Ed de Moor
100 jaar Ot en Sien.

30 Groetjes van groep 4
Lia van Diem
De grootste.

34 Veelgestelde vragen
Lianne de Vet
Rekenlessen bevatten vaak moeilijke woorden. Is er een effici‘nte manier om daarmee om te gaan?

35 Kleine kinderen worden groot
Yvonne Leenders
Een heitje voor een karweitje.

36 De bekende Nederlander in getallen
Harrie Sormani
Ivo de Wijs.

38 In/Uit-gelicht
Peter van den Bremen
Rekenen-wiskunde-artikelen in tijdschriften.