Volgens Bartjens — Jrg. 23 (maart 2004) Nr. 4

4 Bijltjessoep
REDACTIONEEL
Marjolein Kool

5 Stel je doelen bij
Jaap Boerema
Dyscalculie en wat doe je er aan?

11 We bouwen Tielenborg
Fons Cornelissen
Leerlingen ontwerpen hun eigen woonwijk op schaal, een vakoverstijgend project.

14 Kleuters tellen mee
Jantina Verwaal
Zes clowntjes zetten de klas op stelten.

18 Fouten maken is niet erg
Jos van Rooij
Respecteer de idee‘n van kinderen en accepteer dat leren rekenen tijd kost.

23 Ei van Columbus
Jos van den Bergh en Ron Felix
De rekenkrant voor kinderen van tien tot twaalf jaar.

28 Van bouwwerk tot tekening en vice versa
Jacqueline van der Vlist
Hoe geef je drie dimensies weer in het platte vlak? Een vervolg op de vierkuberles.

30 Betekenisvolle getallen
Femke Woudstra en Annie Essers
Raden is niet zo maar wat gokken, maar een kwestie van redeneren en ervaringen gebruiken.

34 Van vis tot kalkoen
Femke Woudstra
In de observatieklas van het speciaal onderwijs is rekenen-wiskunde volledig ge•ntegereerd.

38 Een routekaart naar het zwembad
Diane van Giezen-Beerlage
Kleuters ontdekken meetkunde op weg naar de zwemles.

RUBRIEKEN

22 Kleine kinderen worden groot
Ronald Keijzer
Als een lepeltje in de cornflakes.

27 Wiskunde op straat
Harrie Sormani
IJscijfers.

33 Vroeger
Ed de Moor
De moordenaars van de staartdeling.

42 Groetjes van groep vier
Lia van Dam
Winterpret.

43 Ingerekend
Peter van den Bremen

44 De bekende Nederlander in getallen
Harrie Sormani
Marjan Berk

46 NVORWO
Berichten