VO-Magazine — Jrg. 9 (juni 2015), nr. 7

Deze editie is als PDF beschikbaar

04 Kort

05 Agenda

06 1 Minuutje

08 Lisanne Vriens
Bij Tedx liet deze leerling van ’t Rijks in Bergen op Zoom de zaal versteld staan van haar originele kijk op goed onderwijs. ‘Leg de focus niet op toetsen en toetsresultaten, maar op de persoonlijke ontwikkeling van de leerling.’

12 Professionalisering
Tijdens een didactische week werden 85 docenten van het Cambium College in Zaltbommel persoonlijk gecoacht. Doel: betere lessen

16 Verbeter-audit!
Een onafhankelijke audit van het project Leren verbeteren houdt scholen die druk bezig zijn hun zwakke afdelingen te verbeteren, een spiegel voor.

20 Register I.O.
Wat gaat de Stichting Schoolleidersregister VO doen? En welke rol gaat de nieuwe vereniging van schoolleiders spelen?

22 VO in beeld

24 Onderwijs & ICT
Bijna nergens bruist het zo als op het gebied van onderwijs en ICT. Van twitterspreekuur tot bring your own device: inspirerende verhalen van schoolleiders en docenten.

30 Geen subsidie, toch extra handen
Assistent-leraren en andere ondersteuners verdwijnen vaak weer uit de school zodra de subsidie stopt. Dat kan ook anders, zeggen ze in Zuid-Kennemerland.

32 De kwestie ‘ANW’
Hoe is te voorkomen dat in het vwo de aandacht voor wetenschapsoriëntatie en -filosofie verdwijnt, net als in het havo?

38 Bestuurlijke visitaties
Collegiale bestuurlijke visitaties kunnen het denken en handelen van bestuurders op een hoger plan brengen. De VO-academie begint dit najaar een pilot.

40 Vernieuwing, 20 jaar later
Hij werd verguisd om het Nieuwe Leren, maar nu heeft iedereen het over 21st century skills. ‘Exact dezelfde discussie’, zegt prof. Robert-Jan Simons.

42 Wie werkt waar / Colofon