VO-Magazine — Jrg. 9 (februari 2015), nr. 4

Deze editie is als PDF beschikbaar

8 WILLE STRAATHOF
Hanneke van der Linden
Een ouderwetse, gedegen school waar veel kan: zo omschrijft rector Wille Straathof het Atheneum College Hageveld in Heemstede. Maatwerk ziet zij als het middel tegen de verspilling van talent. Maar de financiering van al die extra’s vraagt wel steeds meer creativiteit.

12 en 34 VO2020
Marijke Nijboer
Mede dankzij ICT krijgt gepersonaliseerd leren steeds meer vorm op de Vlaardingse openbare scholengroep en het Tabor college in Hoorn. Weten waar uw school staat op deze en andere thema’s? Doe dan de VO2020-scan.

16 LOB OP DE KAART
Martijn Laman
Het project stimulering LOB is in de slotfase. Projectleider Karen Oostvogel blikt tevreden terug: van een ‘hobby van de decaan’ ontwikkelde LOB zich tot een onderwerp dat bijna overal op het netvlies staat.

19 MEEDOEN IS DUUR
Martijn Laman
…als je ouders weinig te besteden hebben. In steeds meer gemeenten biedt de stichting leergeld uitkomst.

24 15 JAAR VMBO
Carolien Nout
Vakmanschap krijgt steeds meer waardering en de huidige vernieuwing van de beroepsgerichte programma’s wordt gedragen door scholen en docenten. Een tussenbalans na vijftien jaar van voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs.

30 NUBORGH PIONIERT
Cindy Curré
het Nuborgh College Oostenlicht in Elburg begon in zijn geheel aan een groot avontuur: de vertaling van de nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo in het onderwijs. Nu wordt het tijd om de ervaringen te delen.

36 VERSCHIL MOET ER ZIJN
Gijsbert van der Beek
Een taakbeleid uitgedrukt in klokuren richt de aandacht op de verkeerde dingen, vindt Gijsbert van der Beek, rector van het Altena College in Steenwijk. In een ingezonden artikel presenteert hij een alternatieve oplossing.

38 SCHOOLLEIDERSREGISTER
Cindy Curré
Zie het maar als een moderne versie van de meesterproef en de opname in een gilde. Leden van de nieuwe klankbordgroep vertellen over het nut en de noodzaak van het schoolleidersregister, dat komend jaar vorm krijgt.

40 HET OPVOEDEN VERLEERD
Emmanuel Naaijkens
Prof. dr. Jo Hermanns vindt het kwalijk dat we kinderen met wie het niet goed gaat vanzelfsprekend laten behandelen door professionals. ‘Nederland heeft het meest exclusieve onderwijs ter wereld.’

En verder

4 Kort
5. Agenda
6. 1 Minuutjes
22 VO in beeld
29 Column Hendrik-Jan van Arenthals
42 Wie werkt waar / Colofon