Vives — (oktober 2016) nr. 152

04 Vives actueel

06 Onderwijsambassadeur

08 Belang van programmeren

09 Onderwijsondernemer

10 Wat is de codeweek?
De toekomst is technologie, is programmeren, is leren denken op een creatieve en logische manier en het ontwikkelen van probleemoplossend vermogen. De toekomst is leren denken als een computer, maar hoe doe je dat dan? Dat is het thema van de Codeweek 2016: Programmeren? Natuurlijk! Maar hoe?

12 Interview met Tineke Neteienbos
‘Programmeren is dé vaardigheid van de toekomst. Het bevordert creativiteit, je leert samenwerken met mensen over de hele wereld en je leert communiceren in een universelen taal. Daarom is ICT in het onderwijs, en programmeren in het bijzonder, zo belangrijk. Gelukkig is iedereen het daar tegenwoordig wel over eens, alleen.. we zien het nog niet in de praktijk terugkomen. Er is haast geboden. ‘Want als we dat nu niet gaan doen, missen we straks de boot!’

14 Programmeren als vak
Android, Windows, IOS, sociale media, apps – een wereld zonder software is inmiddels ondenkbaar. Software verandert in hoog tempo de manier waarop we werken, communiceren, reizen, winkelen en denken. Om hiermee goed te kunnen omgaan is kennis van het gebruik van technologie onvoldoende. Door het ontwikkelen van vaardigheden waarmee je zelf een code maakt, kunnen leerlingen technologische veranderignen beter in hun context plaatsen en de techniek slimmer gebruiken. Leren zelf te programmeren is behalve nuttig ook leuk!

19 Word zelf programmeur met Scratch
Hoe biedt je het programmeren van software als lesstof aan? Het begint natuurlijk bij jezelf en in deze basiscursus leren we je de eerste stappen. We maken daarvoor gebruik van Scratch, een visuele programmeertaal die zeer eenvoudig te leren is.

24 Codeweek-kalender

26 Media

35 Betekening

36 Onderwijslinks

39 Mediaklas

40 Eduware Bomberbot

42 Onderwijsapps

44 Boekrecensies

46 Colofon | vooruitblik | agenda