Vives — (maart/april 2017) nr. 154

04 Vives actueel

05 Nieuwsservice Digitaal

07 Hoogste woord

08 Fabschoolino

10 PO-Raad

12 Schooltools

13 Betekening

14 Interview Martijn Koops
Elk vak kent momenten waarop een lesmethdoe tekortschiet. Dan kan een begrips- of verkennend spel soelaas bieden, weet gamedidacticus Martijn Koops uit zijn eigen lespraktijk op de Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht. Hij vertelt meer over gamification en hoe docenten het kunnen gebruiken in de les.

16 Verslag Bett Show

18 Leren Doen Maken

19 Workshop Thinglink
Met Thinglink kun je foto’s verrijken met interactieve elementen, zoals video en audio. Daarmee maak je van een foto leermateriaal voor leerlingen. Of andersom, leerlingen laten zien wat ze geleerd hebben via een interactieve foto. Hoe werkt dit programma? We laten het zien in deze workshop.

20 Gewoon speciaal ICT

22 Onderwijslinks

26 Boekrecensies

28 Susan tips apps

30 Onderwijsambassadeur
Tim van Waardenburg is docent natuur- en scheikunde (nask 1 en 2) en is altijd op zoek naar moderne manieren om iets uit te leggen. Zo heeft hij bijvoorbeeld een eigen digitale lesmethode geschreven en maakt hij geregeld filmpjes. In dit artikel legt hij alles uit over zijn innovatieve manier van lesgeven.

32 Kickstarters

34 Eduware Kazoo

36 Educatief met Arduino

38 Programmeren op gevoel
Programmeren krijgt steeds meer een vaste plek in het onderwijs. Natuurlijk mag onderwijs aan leerlingen met een visuele beperking hierbij niet achterblijven. Zouden blinde en slechtziende kinderen kunnen werken met het leuke en uitdagende materiaal waarmee ziende kinderen leren programmeren?

40 Wat maak je me nou?

42 De mediaklas van Inge

43 Kiene klanken

44 Column

46 Colofon | vooruitblik | agenda