Vives — (maart 2015) nr. 144

04 Vives actueel

09 Schooltools

10 Brutale vragen

11 Schoolleider/start-up

12 Vives Community

13 Betekening

14 Klant is koning

16 BETT
Jaarlijks vindt in de Londense ExCel-hal de grootste en meest toonaangevende onderwijsbeurs van Europa plaats. De BETT-show geeft een overzicht van bedrijven en instellingen met producten en visies op het gebied van technologie en onderwijs.

18 ICT is even belangrijk als rekenen en taal
Tijdens de ‘Challenge Blended Learning’ verdiepten tweede- en derdejaars pabostudenten van Avans Hogeschool in Breda zich in het onderwijs van de toekomst. Hoe zien zij dat en wat is ervoor nodig om het te realiseren?

20 Workshop
Met de tool Mattermap kun je tijdens het surfen op internet met één klik citaten en internetbronnen verzamelen. De tool presenteert je verzameling als een mindmap rondom een centrale vraag. De mindmap kun je online delen.

21 Onderwijsondernemers

22 Onderwijslinks

26 Recensies

28 Eduapp

30 Vives kijktips

32 Onderwijs is in een transitiefase
Bij een optreden in debatcentrum De Balie werd hij geïntroduceerd als een van de beste onderwijsdenkers die ons land rijk is. Thieu Besselink, sociaal-filosoof, onderzoeker, schrijver, social entrepeneur, oprichter van denktank The Learning Lab en mede-ontwerper van de nieuwe docentenopleiding ‘de Nederlandse School’.

34 Eduware

36 Blogpodium

37 Blogger aan het woord

38 LeerKRACHT
‘Elke dag samen een beetje beter’, zo kun je in één zin de methodiek van stichting leerKRACHT samenvatten. Het zijn gevleugelde woorden op 200 leerKRACHT scholen in het basis-, voortgezet onderwijs en het mbo. Tijd om eens te kijken op deze scholen.

40 Onderwijsrelaties

42 Portret

44 Een leven lang leraar
Der Lehrer is geen Lerner, met teaching doe je iets anders dan met learning. Sommige talen zijn daar heel duidelijk in. Het werkwoord ‘leren’ heeft in het Nederlands een dubbele betekenis. De lerende leraar is iemand met een dubbele taak. Hij leert aan en van.

46 Colofon/vooruitblik/agenda