Vives — 132-2013

7 vives actueel
9 vives actueel en column
11 quotes/agenda
15 schooltools
20 digitools
24 vakweblinks
29 workshop
32 eduware recensies
36 vives gaat naar school
38 portret
41 eduapp
42 recensies en signalementen
45 puzzel/column
46 colofon/vooruitblik/bon

12 Gamification
Steeds meer scholen verwerken lesstof in digitale spellen, een vorm van gamification. Maar hoe maak je een game die werkt? Vives duikt in het hoofd van Horst Streck, oprichter van het Amsterdamse Youdagames en zelfbenoemd `gamifier´.

16 Robots in het onderwijs
Kijk nog eens rustig naar de 3D animatie over het vatenstelsel.”” zegt Roa tegen Joël. Joël werkt samen met Iris en Sladjan aan een biologieopdracht. Zij moeten uitzoeken wat het effect is van het eten van veel vet en zout op het menselijk lichaam. Roa is de robotonderwijsassistent die hen begeleidt.”

18 Onderwijsconcept Niekée
Met de opening van Niekée werd voor kunstschilder en voormalig tekenleraar Sjef Drummen zes jaar geleden een droom werkelijkheid. Een groep bevlogen onderwijsmensen zette in Roermond een innovatief onderwijsconcept neer.

22 Kader voor ict-bekwaamheid leraren
Welke basisvaardigheden moet een leraar op ict-gebied beheersen? Is het voldoende wanneer hij kan mailen, snel de juiste informatie op het net weet te vinden en overweg kan met het digitale bord? In deze tijd vol technologische ontwikkelingen mag er zeker meer worden verwacht. Maar wat dan precies, wanneer is een docent ict-bekwaam genoeg?

26 De rol van docenten binnen het onderwijs van de toekomst
In het najaar van 2012 deed Noordhoff Uitgevers onderzoek naar de rol van docenten binnen het innoverende onderwijs. Hiervoor werden 400 docenten ondervraagd. Vragen over de veranderende rol van de docent, de toegevoegde waarde van digitaal materiaal en nieuwe behoeften van docenten en leerlingen werden beantwoord.