Vives — 127-2012

waar&wat

5 redactioneel/inbox

7 vives actueel

9 vives actueel/column

11 quotes/agenda

19 schooltools

22 digitools

24 vakweblinks

30 workshop

32 eduware recensies

36 vives gaat naar school

38 portret

42 recensies en signalementen

45 puzzel/column

46 colofon/vooruitblik/ word abonnee

12 De tablet als krachtig leergereedschap

Tabletgebruik gaat automatisch gepaard met het gebruik van apps. Alleen blijkt dat de zoektocht naar geschikte toepassingen voor op school vaak lastig en tijdrovend is. Met de voorbeelden die Michel van Ast u geeft, ziet u dat de inzet van tablets met de juiste apps leuk is en doeltreffend werkt.

16 Financi‘le educatie in het voortgezet onderwijs

Jongeren, geld en schulden. Er komt steeds meer aandacht voor. Om jongeren ook onder schooltijd meer na te laten denken over hun eigen financi‘le gedrag en de gevolgen hiervan, bundelden De Nederlandse Vereniging van Banken en Codename Future hun expertise.

20 Persoonlijke leeromgevingen: meer dan BYOD alleen

Wat betreft de plaats die ict inneemt in het onderwijs, wordt Bring Your Own Device [BYOD] momenteel omarmd als belangrijke ontwikkeling. Michael van Wetering vindt dat daarmee de schijnwerper te veel op de apparaten wordt gericht, in plaats van op de complete zelf samengestelde persoonlijke leeromgeving.

26 Het onderwijs van de toekomst

Steeds meer tablets vinden hun weg naar het klaslokaal. En daarvoor worden er ook steeds meer apps ontwikkeld. Maar wat als elke leerling zijn eigen tablet heeft, hoe ziet het onderwijs er dan uit? Wij vroegen het aan Sander Vessies, marketing directeur van Symbaloo.

28 Aanpak internetverslaving door regulering

Internetverslaving is in een korte tijd uitgegroeid tot een enorm probleem op middelbare scholen. Om vroegtijdig schoolverlaten als gevolg van internetverslaving te voorkomen, hebben de overkoepelende scholen VO Noord Kennemerland een verzuimprogramma opgesteld, waardoor op tijd aan de bel kan worden getrokken.