Verus Magazine — (november 2016) nr. 2

Deze editie is als PDF beschikbaar

04 De zorgen en zegeningen van samenwerken
Is een samenwerkingsschool uiteindelijk een openbare school? Of ontstaat een nieuwe identiteit? Vier bestuurders over de risico’s en uitdagingen.

10 Sander Dekker houdt van ‘zelfbewuste’ scholen
Een gesprek met een liberaal met christelijke wortels, die de vloer aanveegt met recente pleidooien tegen bijzonder onderwijs.

16 FOCUS: Omgaan met krimp
Stichting Primair Onderwijs De Liemers startte het gesprek over de toekomst van een aantal kleinere scholen. Sinds begin 2015 gebeurt dit onder begeleiding van Verus. ‘‘Je zoekt met alle betrokkenen naar creatieve oplossingen.’’

18 Scholen vernieuwen volop, ook zonder Dekkers wetsvoorstel
Staatssecretaris Dekker heeft een wetsvoorstel aangekondigd dat het gemakkelijker moet maken scholen te stichten. Belangrijk argument: bestaande scholen vernieuwen te weinig.
Vijf bestuurders bewijzen het tegendeel. “Er is volop beweging.”

24 VERUS VERDIEPT: School wordt IKC
Communicatie ontspoort eenvoudig omdat mensen verantwoordelijkheden, belangen hebben en beschikken over een eigen geschiedenis.

28 ‘Zin in onderwijs’ voor VO-docenten
Hoe zit het met mijn eigen drijfveren en idealen? En hoe verhouden die zich tot de christelijke identiteit van mijn school? Docenten in het christelijk voortgezet onderwijs die zich op zulke vragen willen bezinnen, kunnen gebruikmaken van het traject ‘Zin in onderwijs’ dat Verus met scholen ontwikkelde.

34 DE RONDVRAAG: ‘scholen die later selecteren, moeten beloond worden’
In De Rondvraag stellen wij een vraag of poneren wij een stelling waar betrokkenen uit het onderwijsveld op reageren. In de aanloop naar de verkiezingen zijn dat Tweede Kamerleden.

RUBRIEKEN
02 De klas van…
08, 09, 30, 31 Nieuwsplein
12 Column Wim Kuiper
13 Dienstverlening in de praktijk
14 Mijn verhaal
21 Opinie
22 What’s in a name?
32 Juridische kwestie
33 Ledenvoordeel