Verus Magazine — (mei 2016) nr. 5

Deze editie is als PDF beschikbaar

02 De klas van…

04 De menselijke school
Een school die inboet op haar menselijkheid is – hoe indrukwekkend de harde scores ook mogen zijn – geen goede school meer.

08 Nieuwsplein

10 Prof Renée van Schoonhoven over de mbo-wet
Al die doelen die de politiek met het mbo heeft: die maken het werken in of voor deze sector loodzwaar.

12 Column Wim Kuiper

13 Dienstverlening in de praktijk

14 Mijn verhaal

16 Focus: Thuisbezoek – onbekend maakt onbemind
Uit onderzoek dat Verus liet uitvoeren door TNS-NIPO, blijkt dat bijna driekwart van de ouders en ruim de helft van de docenten helemaal geen ervaring heeft met thuisbezoek. Zij kijken ook veel minder positief tegen thuisbezoek aan dan degenen die ze wél hebben meegemaakt.

18 De terugkeer van de pedagogiek
Het pedagogische debat gaat weer over persoonsvorming en het waartoe van onderwijs. Een interview met emeritus hoogleraar Dolf van den Berg.

21 Opinie

22 What’s in a name?

24 Verus verdiept: Transparantie
Menigeen ligt het woord ’transparantie’ in de mond bestorven. Vooral in politiek, bestuur en media. We hangen veel op aan dit begrip, mogelijk te veel.

28 Samenwerking, een boost voor de schoolidentiteit
Identiteit is wat negen katholieke schoolbesturen in Twente en de Achterhoek in al hun diversiteit bindt. En op zijn beurt geeft het samenwerkingsverband een boost aan de vormgeving van de schoolidentiteit.

31 Nieuwsplein

32 Juridische kwestie

33 Ledenvoordeel

34 De rondvraag: ‘Traditionel schoolvakken moeten op de schop’
Verus poneert een stelling. Betrokkenen uit (de omgeving van) het onderwijs reageren.