Verus Magazine — (maart 2016) nr. 4

Deze editie is als PDF beschikbaar

02 De klas van…

04 Democratie op school – een kwestie van mentaliteit
Scholen moeten onze jongeren democratische waarden bijbrengen. Maar wat zijn dat eigenlijk? En hoe wordt democratie in de schoolgemeenschap in praktijk gebracht?

08 Nieuwsplein

10 Rikko Voorberg verlangt naar een andere wereld
De theoloog verwacht veel van onderwijzend Nederland. Als docent kan je duidelijk maken dat er altijd weer nieuwe mogelijkheden zijn, derde wegen zoals Jezus die ging.

12 Column Wim Kuiper

13 Dienstverlening in de praktijk

14 Mijn verhaal

16 Focus: Verhaalsrecht bij letsel van werknemer
Raakt een werknemer arbeidsongeschikt als gevolg van een ongeval, dan kunt u wellicht bepaalde kosten verhalen.

18 Kinderen als theologen
Kinderen zijn theologen. Dat is het uitgangspunt van kindertheologie. Godsdienstige vorming is dan samen nadenken over theologische gedachten die bij kinderen zelf opkomen.

21 Verus 2016

22 What’s in a name?

24 Verus verdiept: 21e-eeuwse vaardigheden
Waarom die aandacht voor vaardigheden van de 21e eeuw? Om welke vaardigheden gaat het eigenlijk? Weer iets om je schouders over op te halen?

28 Oplossingen voor het leren van de toekomst
Een gesprek over drie oplossingen voor Het Leren van de Toekomst, uit de koker van de Nationale DenkTank. Het veld herkent de beschreven problemen, maar is kritisch over de oplossingen.

31 Nieuwsplein

32 Juridische kwestie

33 Ledenvoordeel

34 De rondvraag: ‘Overgewicht bij de leerling is een zaak van de school’
Verus poneert een stelling. Betrokkenen uit (de omgeving van) het onderwijs reageren.