Deze editie is als PDF beschikbaar
02 De klas van…
04 Kun je hoop leren?
Verus stelt 2016 in het teken van hoop. Hoe houden we ‘hoop voor onze kinderen’, ook of juist wanneer dat moeilijk lijkt? Is hoop te leren en te cultiveren in de klas?
08 Nieuwsplein
10 Martin Hetebrij over het belang van macht
In het onderwijs willen we alles oplossen met communicatie. Maar dat is onmogelijk en ook niet wenselijk. Uitoefenen van macht is belangrijk.
12 Column Wim Kuiper
13 Dienstverlening in de praktijk
14 Mijn verhaal
16 Focus: Identiteit: hoofd, hart, handen én ziel
De belangrijkste conclusie van een onderzoek op twee mbolocaties: voor een sterke schoolidentiteit is gezamenlijke aandacht nodig voor hoofd, hart en handen, én voor de ziel. En een diepgaand gesprek in de school daarover.
18 Verus 2016: Verhalen van hoopvol onderwijs
Verus 2016 ging over ‘hope providers’, en dus over u. ‘Hoop voor onze kinderen’ – het waren de mensen uit de praktijk van het onderwijs die het thema van VERUS 2016 tastbaar maakten.
21 Opinie
22 What’s in a name?
24 Verus verdiept: Excellentie
Wat is de echte bedoeling van excellentie in het onderwijs?
28 Leer samen het verhaal van de school vertellen
“Als schoolleider stuur ik de schoolontwikkeling aan. Daarbij hoort dat ik met het team een gezamenlijke visie formuleer.” En dat kun je leren.
30 Nieuwsplein
32 Juridische kwestie
33 Ledenvoordeel
34 De rondvraag: ‘De 40-urige werkweek verlaagt de werkdruk’
Verus poneert een stelling. Betrokkenen uit (de omgeving van) het onderwijs reageren.