Verus Magazine — (december 2017) nr. 2

Deze editie is als PDF beschikbaar

04 Met passie geloven in het kind
‘Geloven in het kind’ is de bindende factor voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is. Redouan, Linda en Dave geven daar op een eigen manier invulling aan.

10 Interview versus-voorzitter Loes Ypma
Na ruim twintig jaar politiek werd Loes Ypma in oktober bestuursvoorzitter van Verus. Haar terugkeer in de onderwijswereld voelt als thuiskomen.

16 Focus: De (nieuwe) rol van de onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie heeft door invoering van de Wet-Bisschop een wijziging ondergaan in haar rol. Maakt ze die waar?

18 Duurzaamheid: alle kaarten op educatie
Zonnepanelen op het dak, groene stroom en zuinig met energie – het is belangrijk dat scholen daarmee bezig zijn, maar de grootste impact die zij op het gebied van duurzaamheid hebben, zit in de leerlingen.

24 Verus verdiept: Talent
Wat zijn talenten? En hoe komt het dat wij het vanzelfsprekend zijn gaan vinden dat scholen er zijn om de talenten van hun leerlingen te scouten?

28 ‘Goud onderwijs is een constant zoeken’
Wat verstaan we onder goed onderwijs? Toezichthouders aan het woord. “We zullen nooit kunnen zeggen: we hebben het gevonden, nu zijn we klaar.”

30 Laurens Lyceum: School zonder schoolbel
Dat er iets moest veranderen op het Laurens Lyceum in Rotterdam, was duidelijk. Maar dat de invoering van het flexrooster zó positief zou uitpakken, was voor zowel leerlingen als docenten een aangename verrassing.

34 De Rondvraag: ‘De maatschappelijke diensttijd is precies wat onze jongeren nodig hebben!’
In De Rondvraag stellen wij een vraag of poneren wij een stelling waar betrokkenen uit het onderwijsveld op reageren.

Rubrieken:

02 De klas van…

08 Nieuwspleinen
09
Nieuwspleinen

12 Column Loes Ypma

13 Dienstverlening in de praktijk

14 Mijn verhaal

21 Opinie

22 What’s in a name?

32 Juridische kwestie

33 Ledenvoordeel