Vernieuwing — Jrg. 64 (december 2005) Nr. 10

Thema: ICT OP SCHOOL
Computers en elektronische leeromgevingen gelden tegenwoordig als een statussymbool voor scholen. In de praktijk van het onderwijs wordt echter nog weinig betekenisvol gebruik gemaakt van computers en ICT. Dat kan anders en beter, want juist computers bieden de mogelijkheid ‘oude’ vernieuwingsconcepten nieuw leven in te blazen. Via moderne informatie- en communicatietechnologie kunnen leerlingen gemakkelijker dan ooit leren in verbinding met de buitenschoolse wereld. Reden voor ‘Vernieuwing’ aandacht te besteden aan de onderwijsvernieuwende kracht van ICT.

4 THEMA – REDACTIONEEL

5 ICT op school
THEMA
Bruno Emans

6 Anno 2025: een schooldag uit het leven van Tanja
THEMA
Harm Weistra
Hebben we de moed, de wil en de middelen om het onderwijs radicaal anders in te richten?

10 De digitale weerman van het Ontdeknet
THEMA – PRAKTIJK
Anja Brenda
Verbinding tussen maatschappij en onderwijs door samenwerking leerlingen en experts via internet.

12 Speelotheek nog steeds nodig
SPEELOTHEEK
Kees Broekhof
Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Geen beroepskracht of beleidsmaker zal dat ontkennen. Het lijkt daarom voor de hand te liggen om speelotheken, als voorzieningen die het spelen promoten en faciliteren, een prominente plaats te geven in beleid voor kinderen. Toch is dat vaak niet het geval. De Vereniging Speelotheken Nederland wil het imago van de speelotheken verbeteren en beleidsmakers doordringen van het belang van deze instellingen. Een interview met voorzitter Marianne de Valck.

16 Zij-instromers: nieuwe impulsen aan onderwijs
Mariette Hermans
Wat bieden leraren met een voorgeschiedenis buiten het onderwijs? Vijf jaar na de introductie van de Interimwet Zij-instromers komen drie vrouwen aan het woord die zijn gaan werken in het onderwijs. Zij vertellen over hun ervaring en hun verbazing.

19 Kritisch internet leren gebruiken
DIGITALE ALFABETISERING
Els Kuiper

22 Ict in balans
THEMA
Alfons ten Brummelhuis
Ict is hefboom voor onderwijsinnovatie.

24 Onderwijsvernieuwing in Boston en New York
Willem van der Ende, Ton Notten, Frans Spierings

RUBRIEKEN

9 Perspectief
Wim Meijnen
N=1 als bewijs?

15 ABC-rubriek
COLUMN
Jodi Mak

Laten we allemaal een keer ‘een mens lenen’.

27 Jeugdliteratuur

29 Agenda