Van twaalf tot achttien – Jrg. 31 (mei 2021) nr. 5

Thema: veilige haven

06 Thuiskomen in de wereld
Dick den Bakker
Veiligheid in het onderwijs moet vooral gaan over ‘geborgenheid’, dát centraal stellen. Een plek waar je mag zijn wie je bent.

10 “Het was duidelijk dat hij er helemaal klaar mee was.”
Renske Nijlunsing
Eerst veiligheid, dan leren. Maar sommige kinderen betrekken hun veiligheid juist uit de structuur van het leeraanbod.

12 KIC: Kracht in Controle
Door de redactie
Over een zelfontwikkelde en inmiddels door het NJI gecertificeerd programma ter bevordering van de sociale veiligheid op school.

14 Veilig genoeg om onveilig te zijn
Martine Bouwdijk Bastiaanse
Hoe weet je wat leerlingen of studenten beweegt en wat zij nodig hebben? Je kunt het aan hen vragen, dat ligt voor de hand.

En Verder

16 De wetenschap van veiligheid
Henk Galenkamp en Jeannette Schut

20 “Sociale veiligheid is veel meer dan het afwezig zijn van onveiligheid” In gesprek met Klaas Hiemstra
Renske Valk

22 De veilige school start bij een veilig team: met vijf adviezen aan de slag
Nikki Laros en Peter Laros

26 “Het begint met vertrouwen en voorspelbaarheid” : Sociale veiligheid op school, ook voor medewerkers
Ivonne de Thouars

28 Het belang van een goede start: groepsvorming in de onderbouw van het voortgezet onderwijs
Elsje de Vries en Gijs Huitsing

32 “De toekomst van kinderen willen voorspellen, is hen opsluiten in hun verleden” : Over de conserverende kracht van de eindtoets basisonderwijs
Renske Valk

34 Oordelen of oordeel opschorten? Gelijk bevechten of waarheid zoeken? Het onderwijzen van socratische gesprekstechnieken
Frederike de Jong

40 De aangescherpte burgerschapsopdracht komt eraan: wat scholen ter verkenning kunnen doen
Brigitte Bloem

42 Drieluik: Computational Thinking voor het (v)mbo (2)
Diane van der Linde-Koomen, Herma Jonker en Erna van Koenen

48 Gastrecensie beter onderwijs door praktijkonderzoek: “Je kunt hier zo mee aan de slag!
Ingrid Verheggen

Rubrieken

05 Editorial
09 Column Anne Bergsma: Relatiebeheer en verbindend toezicht
19 Gastcolumn Annemarie Timmermans: Wie zich veilig voelt, durft alles
25 Gastcolumn Fons van de Wall: Ik ben omdat wij zijn
31 Column Koen Ottenhof: Kapotte vaatwasser
36 In het kort
38 Onderwijsonderzoek, door Didactief
39 NRO: Pesten op de middelbare school, een complex probleem
45 Namens Verus: Common good
46 Boeken
47 Boeken uitgelicht: Communiceren is docentenwerk
50 Pelgrim in podcastland: Buiten de landsgrenzen: Buiten de krijtlijnen
51 Filmeducatie, door Tamara Klopper
52 ISK-klas: Maak kennis met Rand en Manal
54 Uit de collectie van Henk Sissing
55 Onderwijsmuseum: Beeld en Boodschap