Van twaalf tot achttien — Jrg. 30 (mei 2020) nr. 5

Thema: Hoop

06 Zit er genoeg hoop in ons onderwijs?
Renske Valk i.s.m. Micha de Winter
Hoopgevend onderwijs draagt eraan bij dat de nieuwe generatie opgroeit met een perspectief van hoop en optimisme en dat is onmisbaar, volgens Micha de Winter.

10 Hoop en het leraarschap passen bij elkaar
Wouter Sanderse
Wat is die kardinale deugd hoop eigenlijk? Is hoop altijd goed of heeft het ook onwenselijke kanten? Hoort hoop thuis in de pedagogiek? We vroegen het aan filosoof Wouter Sanderse

14 “Ik heb een rotsvast vertrouwen in de mensen om mij heen”
Redactie
Mathijs Drummen is docent en kernteamlid op het Montessori College vmbo in Nijmegen. Hoop heeft te maken met vertrouwen en cynisme moet je buiten de deur houden, zegt hij.

16 “Er is altijd hoop. Geen enkele situatie zal eeuwig duren
Redactie
Docent geschiedenis Arjan Moree vindt zijn vak – geschiedenis – bij uitstek geschikt om gebeurtenissen in perspectief te plaatsen. Een middel tot hoop.

En verder

18 Iedereen heeft iemand nodig die in hem of haar gelooft
Ramona Stael

20 Hoop en architectuur gaan beide over verandering
Renske Valk i.s.m. Floris Alkemade

22 Werken aan duurzaamheid is kiezen voor hoop
Renske Valk i.s.m. Arjan Wals

28 Individualiteit in gemeenschap
Koen Wessels

32 Toetsen (op afstand): wat wil je nu echt weten?
Sergej Visser

34 Leren leerlingen beter schrijven door afstandsonderwijs?
Nelianne van Schaik en Gerdineke van Silfhout

36 Hoe geef je innovatie bredere impact?
Stefan van Langevelde, Sanne Kruijer, Deanne Radema en Eefje Teeuwisse

39 Executieve functies: hoe help ik mijn kind met online les en zelfstudie?
Hens Galjaard en Jannie Steegenga

46 “Vertrouw niet blindelings op de taal van kinderen”
Bram Verweij

Tips van de redactie

30 Al 25 jaar op de bres voor mensen met minder taal
van de redactie

42 Gevarieerd beroepsperspectief maakt het leraarschap aantrekkelijk
Marco Snoek

Rubrieken

05 Editorial
13 Column Anne Bergsma: Geef me de vijf!
24 Berichten
27 Column Bram Verweij: Catwalk
45 Column Frans Ottenhof: ‘Typische 4-havo docenten’
48 Boeken
50 Gastrecensie De Boekenkring: Communicatie zonder frustratie in het onderwijs
53 Onderwijsonderzoek, voor u geselecteerd door Didactief
54 Waarom? Daarom! Rikie van Blijswijk en Maartje Janssens